Inceputul carierei tale in consultanta


Daca esti la inceput de drum, atunci cu siguranta ai cateva nelamuriri sau intrebari la care cauti un raspuns. “Cum va evolua cariera mea? In ce consta procesul de selectie? Cum ma voi descurca la primul interviu? Ce ar trebui sa stiu despre primul meu interviu? Cum sa imi redactez corect CV-ul?” acestea fiind doar cateva intrebari la care esti sau vei fi in cautare de raspunsuri in urmatoarea perioada.

Daca te-ai hotarat sa alegi una din ariile urmatoare: Accounting, Audit sau Taxes, noi iti punem la dispozitie un ghid care va clarifica cele mai frecvente aspecte si care te va ajuta si sa afli care sunt pasii pe care trebuie sa ii faci pentru a-ti creiona o cariera de succes.
 

La cine apeleaza un portofoliu mare de clienti nationali si multinationali, atat privati cat şi de stat atunci cand au nevoie de servicii de audit, solutii integrate de consultanta fiscala, manageriala ai financiara?
Sunt echipe speciale de consultanti care pun la dispozitie experienta castigata prin combinarea celor mai bune practici locale, nationale si internationale si aici vorbim despre companii precum: KPMG, Ernst & Young, PwC, Deloitte, Baker Tilly, Mazars.

Serviciile de audit, taxe si consultanta iti ofera oportunitati nelimitate de incepere a unei cariere.
In functie de interesul manifestat, in aceste companii exista oportunitatea de a desfasura activitati precum fuziuni si achizitii, finante, gestionarea trezoreriei, securitatea si continuitatea businessului, restructurare si outsourcing, proprietate intelectuala, investigari frauda si raportare externa.

Departamentul de audit ofera servicii de certificare concepute sa ajute clientii locali sau de peste hotare, in ceea ce priveste aspecte specifice ale activitatii acestora. Aceste servicii includ raportarea asupra informatiilor previzionate si alte forme de certificare. Este un domeniu ce necesita o atentie deosebita si date cat mai exacte, astfel incat compania sa respecte obligatiile de raportare, obligatii ce sunt in continua schimbare.

O cariera in audit ofera un mediu de lucru provocator si diverse oportunitati de a iti dezvolta abilitatile, de a iti creste potentialul. Companiile te pot ajuta in practica in aceste trei directii: audit, asistenta fiscală si consultanta in afaceri. La randul lor, departamentele sunt sub-impartite in functie de ariile de specializare dezvoltate.
 
In continuare, vei gasi raspunsul la toate intrebarile de mai sus:

Career Path sau Cum poate evolua cariera ta
Procesul de selectie, intr-o companie multinationala, in Audit si Taxe
Care sunt principalele abilitati cerute pentru a fi un bun consultant?
Diferenta dintre profilul cautat pentru departamentul taxe si cel cautat pentru departamentul audit
The Big Four
Care este diferenta intre a lucra pentru una din cele 4 companii Big Four?
Certificarea ACCA
Evolutia economiei pe piata de audit si consultanta
Ce ar mai trebui sa stii



Career Path sau Cum poate evolua cariera ta

In fiecare an, in functie de nevoile firmelor, pot aparea oportunitati in departamente precum audit si consultanta fiscala, consultanta financiara (fuziuni & achizitii, evaluare), consultanta in mangamentul riscurilor, consultanta in management si contabilitate externalizata sau avocatura.

O cariera la KPMG incepe la momente diferite pentru oameni diferiti. Pentru unii, aceasta incepe la universitate, atunci cand li te poti alatura la locul de munca. Pentru altii, incepe dupa absolvirea facultatii, iar pentru altii incepe mult mai tarziu, atunci cand sunt profesionisti.
Oportunitatile pe care KPMG  le ofera sunt aceleasi in toate cele trei departamente (audit, asistenta fiscala si consultanta in afaceri).

Sunt persoane care demonstreaza o evolutie rapida si care dupa primii doi ani, ajung la o pozitie de senior. Dupa patru, cinci ani acestia ajung manageri, iar dupa noua ani, pot ajunge chiar parteneri. Ritmul in care se face acest progres depinde, in primul rand, de motivatia fiecaruia si de performanta individuala, care este urmarita constant printr-un proces de management al performantei.

In PwC Romania, in fiecare an, in urma procesului de evaluare, in functie de demonstrarea abilitatilor si competentelor necesare, se poate trece la urmatorul nivel de expertiza si se poate avansa pe scara ierarhica. Astfel, de la o pozitie de junior tax consultant sau junior audit associate, poti ajunge in doi, trei ani senior consultant/associate, iar dupa sase-sapte ani la nivelul de manager.
 

Procesul de selectie, intr-o companie multinationala, in Audit si Taxe

Procesul de selectie este format din mai multe etape, printre care selectia CV- urilor si testarea candidatilor (care presupune un test de abilitati numerice si abilitati verbale). Urmatorii pasi ai procesului difera, in functie de departamentul in care vrei sa activezi. Poti fi invitat la un interviu individual sau la un assesment center.

La Deloitte, de exemplu, procesul de selectie se desfasoara intre lunile Martie-Mai si acesta consta in: aplicarea pe site la sectiunea Cariere, analizarea CV-ul, in vederea stabilirii daca acesta se potriveste cu profilul cautat pentru acea pozitie, assessment (teste online pentru testarea abilitatilor lingvistice sau tehnice sau assessment center ce cuprinde discutii de grup si alte teste), urmate de interviul final, cu profesionistii departamentului de Resurse Umane sau ai departamentului pentru care aplici.

Vom descrie pe scurt, ce presupune fiecare din aceste etape:

Formularul online presupune crearea unui cont pe site-ul companiei si completarea acestuia cu informatii privind profilul tau, activitatile tale extracurriculare, adaugand la acestea un CV complet si o scrisoare de motivatie.

Testele online au rolul de a determina competentele si abilitatile candidatilor, iar pentru un rezultat optim, este indicat sa practici cateva teste inainte, dar si sa citesti cu atentie ghidul de instructiuni.

Assessment center se desfasoara pe durata unei zile si este o etapa complexa din cadrul unui proces de selectie. Acesta consta intr-o intalnire de grup cu alti candidati si cu reprezentanti ai companiei, timp in care se practica diverse masuri de testare a abilitatilor si competentelor.
Pot avea loc exercitii individuale sau de grup, de prezentari orale, exercitii care presupun simularea unei activitati specifice pozitiei respective, dezbateri pe o anumita tema. Pentru asta, este important sa stii cum sa iti justifici alegerile facute si sa vii cu argumente concrete atunci cand oferi o solutie pentru o problema.
La aceste intalniri se evalueaza uneori si munca in echipa, asadar, este bine sa interactionezi cu ceilalti candidati.

Interviul este ultima etapa a procesului de selectie, in cadrul caruia trebuie sa fii foarte sincer si increzator in propriile rezultate si sa dovedesti competentele si abilitatile pe care nu le poti trece in CV.

Pentru ca aplicatia ta la o pozitie de internship, un progam trainee sau chiar un job sa fie o reusita, reprezentantii departamentului de HR se asteapta ca tu sa ai cunostinte legate de business-ul lor, dar si sa ai cat mai multe informatii si cunostinte legate de pozitia pentru care aplici. Angajatorii vor fi impresionati daca vei veni „cu lectia invatata”.

Reprezentantii HR ai companiei PwC, cauta ca prin procesul de recrutare, sa cunoasca candidatul respectiv, prin formularul de aplicare, prin interviuri, dar si prin evenimentele organizate pentru studenti si proaspat absolventi.

Unul dintre acestea este Consulting Days, ce va avea loc in data de 16 martie 2016, in Bucuresti.

Daca vrei sa iti faci o parere despre editia din 2015, la panel-ul „Myths and challenges in Audit or Taxes”, reprezentantii companiilor Big Four au prezentat participantilor cum decurge procesul de selectia in compania lor. Iata toate detaliile aici:

Deloitte Romania

Silviu Badescu – HR Business Partner Deloitte  a oferit detalii atat despre recrutarea traditionala, cat si despre programul Deloitte Student Academy, care se termina in luna aprilie.

Ce anume trebuie sa stii si sa ai in vedere daca vrei sa aplici pentru un post in compania Deloitte Romania este ca acest lucru il poti face doar pe site-ul companiei, deocamdata. Toate anunturile si aplicarile de pe site-urile de recrutare fac trimitere la site-ul companiei.

In prima faza, va trebui sa iti creezi un profil, unde completezi diverse campuri cu informatii despre tine. Tot aici ai de raspuns la 3-4 intrebari de prescreening, care se axeaza pe cateva aspecte ce conteaza pentru companie, pe langa informatiile care apar deja in CV-ul tau.

A doua etapa consta intr-o testare care va avea loc cel mai probabil la sediu – chiar daca este online. Aceasta testare presupune 3 mari exercitii:
  • Redactare in limba romana si in limba engleza
  • Analiza si prezentare individuala a unui studiu de caz
  • Discutie in grup (un grup de maxim 6 candidati) – asa cunoscutul Assesment center
Acestora se adauga teste de rationament numeric, verbal si de business/financial awareness.

In urma acestor doua etape, compania va avea in vedere imaginea de ansamblu: cum te-ai descurcat tu la assesment center si la teste. Dupa decizia finala, mai urmeaza unul sau doua interviuri.

Mazars Romania

Monica Cojocariu – HR Manager a fost cea care a detaliat procesul de recrutare pentru companie, in cadrul evenimentului Consulting Days.

Prima etapa consta in trimiterea CV-ului tau pe site-ul companiei sau pe ale companiilor de recrutare, unde apar mentionate posturi libere in Mazars Romania. Urmeaza selectia CV-urilor si apoi tesatarea la sediu. Aceasta testare contine 3 componente: testarea abilitatilor cognitive, testarea analizei logice (engleza si contabilitate) si ultima, interviul cu managerul departamentului care recruteaza si cu reprezentanti ai departamentului de HR.
 
PwC Romania

Raluca Gadiuta – SEE Talent and Performance Management Coordinator in cadrul companiei PwC Romania a vorbit despre cele doua variante de recrutari: cea traditionala si cea pilot. Varianta traditionala presupune aplicatii pe site-ul PwC. Poti uploada CV-ul tau in orice forma, pentru a aplica. Next step: ai de raspuns la cateva intrebari referitoare la experienta ta, de ce vrei sa aplici pentru postul respectiv, de ce alegi compania PwC, care este motivatia ta, etc. Dupa ce ai trecut de aceasta etapa, vei da doua teste, de rationament logic si numeric. Testele dureaza aproximativ 40 de minute, insa iti sugeram sa te pregatesti cam cu o ora inainte, sa fii odihnit, sa iti poti concentra toata atentia, pentru a obtine un scor cat mai mare.

Dupa acestea, urmeaza etapa de selectia la sediul PwC Romania, care dureaza in jur de 4 ore. In tot acest timp vei da un test de limba engleza, in scris si vei avea un exercitiu de grup cu 6 candidati, adica Assesment Center. Acesta consta in rezolvarea unui studiu de caz. Trebuie sa vii cu solutii pentru situatia respectiva, sa fii teamplayer, sa colaborezi cu ceilalti candidati, sa interactionezi si sa te faci remarcat prin comunicare. De mentionat ca se va desfasura in limba engleza si ca trebuie sa demonstrezi cat de confortabil te simti atunci cand lucrezi cu cifrele si cand faci niste calcule.

Urmatoarea etapa este interviul cu un manager sau un partener din departamentele de Taxe sau Audit. Este posibil ca interviul sa aiba loc in limba engleza, daca un manager sau un partener este de alta nationalitate.

Varianta pilot lansata anul acesta de companie, va incepe in saptamana 23-27 martie si va dura pana undeva la sfarsitul lunii mai. Aceasta varianta pilot este sub forma unui joc pentru candidati, creata cu scopul de a testa perseverenta si dorinta candidatilor de a ramane cat mai mult alaturi de companie. Jocul pune in practica rationamentul logic si numeric dar si softskils-urile de comunicare, relationare si munca in echipa. Toate competentele si abilitatile vor fi observate prin intermediul proiectelor, prin munca in echipa si a workshop-urilor la care vor participa candidatii.

La final va avea loc un ultim interviu cu unul dintre parteneri. Vei ajunge in aceasta etapa daca obtii un scor maxim sau daca te evidentiezi in cadrul proiectelor desfasurate in timpul programului pilot.

EY Romania

Raluca Ghinea – HR Senior People  Consultant a fost prezenta la Consulting Days, pentru oferi mai multe informatii referitoare la procesul de recrutare, celor interesati sa aplice pentru un post in cadrul companiei EY Romania. Prima etapa de recrutare este cea in care tu iti trimiti CV-ul, pe site-ul companiei sau prin intermediul companiilor de recrutare.  O urmatoare etapa este reprezentata de un video interviu unde raspunzi la cateva intrebari, in engleza si in romana. Timpul de a raspunde este limitat. Dupa interviul video vei da un test de logica, un test numeric si un test verbal, pentru a-ti testa ratiunea inductiva, abilitatile matematice si cele de analiza si sinteza pe text.

Pasul urmator se desfasoara la sediul companiei – EY Mega Days –care va dura aproximativ  3 ore. Aici vei lucra in echipa , vei analiza un studiu de caz si vei face un raport pentru studiul de caz pe care l-ai analizat. Ultima etapa este interviul final cu managerii, unde primesti si oferta.

Asadar, ai aflat in ce constau procesele de selectie pentru companiile din BIG4. Ai observat varietatea acestora, multitudinea  de teste care nu trebuie sa te sperie ci sa te motiveze sa aplici, sa te autodepasesti si obtii postul sau programul dorit in cadrul uneia dintre cele 4 companii.

Tot ce ti-a ramas de facut este sa faci primul pas si sa aplici. Dar, nu uita, inainte de asta, documenteaza-te si pregateste-te pentru etapele care vor urma! Noi iti uram succes in demersurile tale de a-ti crea o cariera in Accounting, Taxes & Audit.

Inscrie-te aici pentru Consulting Days 2016 si vino sa discuti direct cu angajatorii doriti!
 

Care sunt principalele abilitati cerute pentru a fi un bun consultant?
        
Fie ca doar ai inceput o cariera in consultanta si iti doresti sa continui cu asta sau esti la inceput de cariera si te gandesti ca acesta este drumul pe care vrei sa-l urmezi, exista cateva calitati pe care ti le poti dezvolta :
  • Abilitatea de a castiga increderea si credibilitatea celorlalti – inca de la inceput, echipa se bazeaza pe tine atunci cand trebuie sa predai un anumit document, sau sa te ocupi de un proiect; asadar, asigura-te ca iti indeplinesti task-urile si ca iti tii promisiunile;
  • Atentia la detalii – pentru a castiga increderea clientilor, trebuie sa fii atent sa nu iti scape greseli gramaticale sau de calcul, pentru ca in final, rezultatul va reflecta intreaga munca a echipei; ca sa iti fie mai usor, iti poti crea o lista cu tot ceea ce ai de verificat inainte de a trimite un document;
  • Abilitatea de a sintetiza un numar mare de date, intr-o prezentare concreta - daca esti nou intr-o organizatie, informatiile vor fi abundente si pentru asta trebuie sa stii ce intrebari sa pui si sa sintetizezi bine informatiile; este important sa ai abilitati de prezentare, dar si sa cunosti foarte bine Excel si Power Point;
  • Abilitatea de lucra bine cu ceilalti – trebuie sa fii dispus sa inveti de la ceilalti, sa valorifici input-ul primit si sa fii un bun ascultator, pentru ca asta ii va incuraja pe toti sa vorbeasca deschis.
Participantii la evenimentul Consulting Days 2015 au avut posibilitatea sa descopere de la companiile din BIG4 care sunt competentele pe care le au in vedere in procesul de recrutare:

La editia Consulting Days, care s-a desfasurat pe 17 martie 2015, la Hotel Marshal Garden, destinata tinerilor interesati de domeniile Accounting, Audit&Taxes, am aflat lucruri interesante referitoare la competentele cautate de companiile din domeniu.

Companiile care au participat la conferinta Myths and challenges in Audit, Taxes and Accounting au fost EY Romania, PwC Romania, Deloitte Romania si Mazars Romania.

Prima parte a conferintei s-a focusat pe competentele care sunt importante pentru fiecare companie in parte si a avut in vedere profilul candidatului.

EY Romania

In ceea ce priveste compania EY Romania, este important pentru companie dar si pentru candidat, sa aiba un nivel avansat de limba engleza. Daca tu cunosti si o alta limba straina, pe langa limba engleza, este un plus pentru tine. De ce este atat de important nivelul avansat de limba engleza? Pentru ca se lucreaza cu clienti straini care vor cere rapoartele in limba engleza. Aflandu-ne la capitolul clienti, Raluca Ghinea – HR Senior People Consultant in cadrul companiei, mentioneaza ca trebui sa ai orientare catre client, sa ai in vedere nevoile sale si sa vii mereu cu raspunsuri potrivite in ideea de a solutiona cerintele clientului. Totodata, este important sa cunosti si business-ul, pentru a exista intelegere intre tine si client. In profilul candidatului trebuie sa se regaseasca dorinta continua de invatare, si autodepasire si este important sa fie un bun teamplayer, deoarece se lucreaza in echipa.

Candidatul pentru departamentul de Audit trebuie sa fie capabil sa realizeze cu acuratete analizele, sa fie orientat catre companie si catre situatia financiara a acesteia. Astfel, ii sta in satributii sa identifice riscuri si aduca solutii in permanenta.
Candidatul pentru departamentul de Taxe trebuie sa inteleaga nevoia clientului si business-ul acestuia. Trebuie sa fie documentat si sa identifice solutii care sa se plieze pe cerintele clientului.

PwC

PwC cauta candidati cu un profil pe care sa-l poata cladi in interiorul companiei si care sa detina un background care sa se potriveasca mediului si culturii companiei. Este important sa fii teamplayer, empatic, sa ai abilitati de comunicare si sa poti colabora si impartasi informatii. Toate acestea conteaza avand in vedere ca vei fi in contact cu foarte multe companii din diverse industrii – de unde reiese importanta orientarii catre client si catre business. Raluca Gadiuta – SEE Talent and Performance Management Coordinator mentioneaza ca in PwC nu conteaza background-ul ci abilitatile, competenta de a lucra cu cifre, de a face conexiuni logice. Background-ul este de ajutor pentru tine atunci cand incepi munca, fiindca iti va fi mai usor sa te adaptezi si sa prinzi din mers anumite lucruri.

Daca vrei sa intri in departamentul de Audit trebuie sa iti fie usor si la indemana sa lucrezi cu cifre, sa ai cunostinte de contabilitate, sa iti placa sa lucrezi cu balantele.

Daca esti interesat de aplici pentru o pozitie in departamentul de Taxe, trebuie sa ai inclinatie catre legislatie, sa iti placa sa citesti foarte mult, sa cunosti codul fiscal si sa fii o persoana care sa stie sa isi expuna o opinie, prin interpretari.

Mazars Romania

Pentru compania Mazars Romania, Monica Cojocariu – HR MAnager a atins punctele importante si competentele pe care le iau in considerare la candidati. Cunoasterea limbii engleze la un nivel avansat – it’s a must! LA fel de importante sunt si abilitatile cognitive si o cunoastere de baza a conceptelor de contabilitate. Aceasta mentioneaza ca juniorii din companie lucreaza foarte mult si sunt motivati sa isi construiasca o baza in Audit si Fiscal.

In ceea ce priveste profilul candidatului pentru departamentul de Audit sau cel de Taxe, acesta difera in functie de motivatia fiecaruia, de ceea ce ii place mai mult sa faca si la ce anume se pricepe mai bine. De aceea, aceasta alegerea este strict subiectiva si tine strict de orientarea fiecarui candidat in parte.

Deloitte Romania

Reprezentantul companiei, Silviu Badescu – HR Business Parner spune ca pentru Deloitte Romania, in recrutare, competentele sunt cele care fac diferenta. Acesta mentioneaza un factor foarte important, GREED. Acest factor reprezinta darzenia de care trebuie sa dea dovada candidatul. Mai exact, trebuie sa fii perseverent si sa stii sa iti setezi obiectivele cu claritate.

Ei bine, acest factor despre care a vorbit Silviu Badescu, trebuie sa fie prezent in toate activitatile tale, atat profesionale, pe plan academic, cat si extracurricular.

Dupa cum ai observat, competentele difera in functie de companie, de profil si de cultura organizationala. Cele 4 companii au asteptari diferite de la candidati – asteptari care se intind pe mai multe planuri: competente, abilitati, background, experienta, studii.

Ceea ce conteaza foarte mult in profilul candidatului, sunt abilitatile de comunicare, dorinta de invatare continua – tu sa fii autodidact, cunoasterea de limbi straine, in special engleza la nivel avansata, deoarece companiile au clienti straini cu care tu vei interactiona si pe care ii vei ajuta in diversele procese demarate pentru business-urile acestora.
 

Diferenta dintre profilul cautat pentru departamentul taxe si cel cautat pentru departamentul audit

Ca in fiecare an, cele mai multe angajari care vor avea loc anul acesta  in domeniul serviciilor profesionale vizeaza departamentele de audit si taxe. Anul trecut, au fost ocupate de studenti si proaspat absolventi pozitii de audit assistant, financial advisory junior, tax junior consultant, financial advisory junior associate si junior accountant.

Intre cele doua profile exista atat diferente, cat si asemanari. Companiile cauta un anumit set de competente  printre care intalnim des motivatia candidatilor de a activa pe un anumit departament.

La nivel de incepator, ambele tipuri de profiluri necesita abilitati verbale si numerice, un nivel de engleza foarte bun, curiozitate, inteligenta si un parcurs academic cu activitati extracuriculare. 
De ce se pune accentul pe activitatile extracurriculare? Pentru ca acestea arata faptul ca respectivul candidat si-a dat silinta inca din timpul anilor de studii, pentru a investi in dezvoltarea sa personala si profesionala. In acelasi timp, implicarea in astfel de activitati denota faptul ca persoana respectiva stie sa lucreze in echipa si isi asuma anumite responsabilitati.

Profilul cautat este in mare masura similar, diferentierea se va face cel mai probabil in urma testelor, a centrelor de evaluare  si a interviurilor cu HR si cu managerii. De asemenea, repartizarea se va face si in functie de motivatia candidatului de a lucra pentru un departament sau altul.
 

The Big Four

Aceasta denumire reprezinta cele mai importante patru companii de audit din lume si anume: PricewaterhouseCoopers, KPMG, Ernst & Young si Deloitte Touche Tohmatsu.

Aceste companii ofera o gama larga de servicii de contabilitate și audit, inclusiv audit extern, servicii fiscale, management si consultanta in afaceri și evaluarea riscurilor și controlul.

Luand in considerare numarul de angajati, dar si castigurile anuale, urmatoarele doua companii din aceasta arie sunt: BDO International si Grand Thornton. (Sursa: accountingverse.com)
 

Dar care este diferenta intre a lucra pentru una din cele 4 companii Big Four?
                   
Practic, toate aceste companii au acelasi domeniu profesional, insa exista cateva diferente culturale si structurale, pe care angajatii le simt cand se muta de la o companie la alta.
In timp ce PwC se axeaza mai mult pe partea de audit, Deloitte se concentreaza mai mult pe aria consultantei.
                   
Exista si cateva afirmatii pe care le sustin angajatorii acestor companii:
De exemplu, un director HR al companiei EY sustine ca au o afacere aliniata la nivel global si sunt mai antreprenori, reprezentantii Deloitte spun ca se axeaza mai mult pe talentul oamenilor si mai putin pe profilul lor, iar cei de la KPMG spun ca recruteaza si recompenseaza in functie de merit, indiferent de profil, într- un mod echitabil și consecvent. (Sursa: news.efinancialcareers.com)
                   
Mai jos poti gasi si cateva sugestii, care te pot ajuta sa faci o alegere, in functie de ce iti doresti de la job-ul pentru care vrei sa aplici:
  • Daca iti doresti sa lucrezi in cea mai mare companie, cu cei mai multi angajati, ai putea alege Deloitte, care in 2014 a avut 210.000 angajati si a avut castiguri de 34.2$ miliarde sau PwC, cu 195.000 de angajati;
  • Daca iti doresti sa te dezvolti pe audit, PwC este cea mai mare companie de audit la nivel global;
  • Deloitte este cea mai mare companie de consultanta, avand in 2014 venituri de 17.6$ miliarde, din consultanta si consiliere;
  • Dintre cele patru companii, EY este cea care promoveaza femeile; in 2014, 26% dintre partenerii promovati erau femei;
  • Toate aceste companii angajeaza proaspat absolventi. La nivel global, 20.000 de absolventi au fost angajati in 2014, la PwC si 18.000 la EY; in 2015, 101 studenti din mai multe orase, au fost angajati la EY, in departamentul de audit sau intr-unul din departamentele de asistenta;
  • EY plateste cel mai bine. Cel putin in UK, EY a platit cel mai bine, de-a lungul a 15 ani de cariera. (Sursa: news.efinancialcareers.com)
Asadar, alegerea companiei in care vrei sa-ti dezvolti cariera, consta in interesele si asteptarile tale.
 
 
Certificarea ACCA
                   
ACCA este cea mai importanta organizatie mondiala a profesionistilor contabili.
Daca iti doresti sa te remarci in fata angajatorilor si nu ai suficienta experienta profesionala, poti incepe sa studiezi pentru certificarea ACCA. Asta pentru ca tot mai multi angajatori cer aceste certificari pentru pozitii cum ar fi: Contabil, Financial Accountant, Auditor junior, Auditor senior, Auditor Intern, Reporting Accountant, Controlor financiar, Contabil sef si altele.
De exemplu, membrii companiei TPA Horwath sunt incurajati sa obtina aceasta calificare, deoarece reprezinta o calificare profesionala recunoscuta la nivel international, in contabilitate, dar si pentru a intelege Standardele Internaționale de Raportare Financiară și Standardele Internaționale de Audit.
                   
Avantajele studierii pentru aceasta certificare ar fi recunoasterea primita din partea angajatorilor, construirea unei baze solide de cunostinte financiar-contabile, dar si recunoastere internationala pentru aceasta calificare.
                   
Daca te gandesti sa studiezi pentru obtinerea acestei certificari, ar fi indicat sa te apuci inca din studentie, pentru ca obtinerea acesteia dureaza destul de mult si cu cat incepi mai repede, cu atat sansele sa evoluezi mai rapid in aceste trei domenii cresc. Un alt motiv ar fi ca o parte din angajatori acopera investitia necesara certificarii si acest aspect ar putea influenta alegerea primului tau job. 
Mai multe detalii legate de aceasta certificare, de costuri si inregistrare, poti verifica pe website-ul global ACCA.
 

Evolutia economiei pe piata de audit si consultanta

Fiscalitatea este unul dintre aspectele cele mai importante ale unei economii, mereu dinamica si supusa unor transformari constante din partea statului fapt ce obliga companiile nu numai sa aiba nevoie de actualizari permanente dar si sa recurga la specialisti care sa ii sustina in efortul de optimizare fiscala. Legislatia in domeniu este destul de complexa si necesita o aplicare atenta asupra detaliilor, fapt care face ca experienta profesionala, portofoliul de clienti si cunostintele economice avansate alaturi de cele de drept sa devina foarte pretuite de orice companie cu dimensiunii medii si peste.

Specialistii buni in taxe sunt deja foarte rari si valorosi, cu atat mai mult vor deveni importanti in viitorul apropiat. Dezvoltarea pietei bursiere si de listare a companiilor romanesti vor atrage obligatia de auditare, crescand nevoia de servicii profesionale in domeniu. Auditul va insemna un punct pozitiv si o garantie suplimentara pentru creditori.

Reprezentantii celor mai mari companii din Big Four, au declarat in 2015, ca piata de audit si consultanta va creste, dar intr-un ritm moderat.
„Nu cred ca serviciile de consultant sunt pentru vreme buna sau rea. Le percep ca parte dintr-o relaţie profesională centrata pe nevoile clientilor in cicluri economice. Serviciile de consultanta sunt de baza in orice afacere responsabila, alaturi de audit si asistenta fiscala”, a declarat Şerban Toader, senior partner KPMG România, pentru ZF.ro.
 

Ce ar mai trebui sa stii
  • Un studiu realizat de Deloitte, arata ca peste 80% dintre respondenti isi supraevalueaza nivelul de pregatire din cadrul anilor de studiu, iar acest lucru este observat in timpul interviului de selectie sau chiar si dupa angajare, la evaluarea performantelor. Totodata, studiul arata ca si asteptarile salariale ale studentilor depasesc pragul stabilit de angajatori; (Sursa: Avocatnet.ro)
  • Companiile din domeniu previzioneaza o crestere de peste 60% a numarului de angajati pana in 2017, conform unui studiu realizat recent de KPMG pentru ABSL Romania; (Sursa: Ziare.com)
  • Un aspect esential pe care il poti face este networking-ul. Este foarte important sa participi la conferinte care dezbat aceste teme, sa interactionezi direct cu reprezentanti ai unor companii lidere in domeniu, dar mai ales, sa te implici intr-un studiu de caz pe aria consultantei, sa faci ceva practic.
Un eveniment care imbina networking-ul cu invatarea este Consulting Days, din 16 Martie 2016. La acest eveniment, vei putea discuta direct cu reprezentantii companiilor partenere, vei participa la conferinte si workshop-uri care iti vor imbogati cunostintele practice pentru domeniile Accounting, Audit si Taxes. Participa si tu pentru a avea sansa sa iti demonstrezi potentialul, alaturi de alti tineri motivati ca si tine!


 

Va recomandam si:

Navigating the Future of Work: an interview with Marius Clapon, Head of IT Delivery @MassMutual Romania