Capcana primului job - Full Time

Angajarea, mai ales cand esti tanar, este usoara. Realitatea actuala este ca piata de munca romaneasca se afla intr-o crestere continua care aduce cu ea o multime de oportunitati de joburi pentru tineri, studenti si proaspeti absolventi de facultate.

Companii multinationale de prim rang alearga dupa tineri cu potential pentru a le deveni angajati. Nu sunt joburi de top, dar multe din ele ofera oportunitatea unui venit decent, intr-un mediu de lucru placut, cu posibilitati de afirmare si progres profesional.

Si tinerii imbratiseaza cu bratele din ce in ce mai larg deschise aceste oportunitati. Unii din dorinta de a isi ocupa timpul si a face un ban, unii din nevoia de a avea o sursa de venit, altii pentru ca au inteles ca singura cale reala de a ajunge la un job bine platit, intr-o functie cu responsabilitate este pornind de jos si urcand.

Ascensiunea este mai grea. Muti tineri, dupa o perioada petrecuta intr-o pozitie de entry-level, precum operator call center, agent de vanzari sau ofiter de cont, se simt blocati pentru ca nu reusesc sa promoveze pe un post mai bun la care au sperat cand s-au angajat.

De unde dificultatea de promovare? Pe de o parte, este o trasatura a modelului actual de afaceri. Pozitiile de profesionisti si manageri sunt considerabil mai putine decat cele mai accesibile de entry-level. Un manager conduce o echipa de 5-10 oameni, iar cand el va pleca, doar unul ii va lua locul.

Totusi, posibilitatea de ascensiune este reala. Nu se concretizeaza pentru toata lumea, dar se poate concretiza pentru oricine. Angajatorii de top au invatat ca au nevoie sa isi creasca resursele umane, sunt interesati sa identifice tinerii cu potential si sa ii asiste pentru a deveni in timp viitoarea generatie de top management.

Diferenta care face diferenta dintre cei care prind trenul spre varf si cei care il pierd tine de atitudinile si comportamentele lor privind cariera. Indiferent de scuzele creative care pot fi folosite pentru a justifica plafonarea profesionala, responsabilitatea este una personala. In continuare, voi explora cele mai importante 3 tipuri de diferente intre cei care promoveaza si cei care nu:

 
Ascensiunea profesionala este pregatita in primul rand de alegerea carierei. Unele lucruri pot fi invatate, altele nu. Talentul natural pentru un domeniu, urmat de pasiunea pentru un domeniu, fac parte din a doua categorie.
In recrutare, ca si in promovare, ele sunt mereu atent masurate si luate in considerare. Daca iti alegi un domeniu profesional pentru care ai pasiune si talent, ceilalti le vor vedea si vor pune mare pret pe ele.

Daca in schimb alegi un domeniu pentru nivel salarial la care ai auzit ca se poate ajunge, sau pentru ca e la moda, dar nu ai compatibilitate naturala pentru acesta, esti ca un patrat care incerca sa se potriveasca in gaura rotunda. Vei reusi doar cu multa forta bruta, si chiar atunci ceva nu va fi in regula. Alege-ti o cariera pentru care ai talente naturale si pasiune, si ti se vor deschide multe usi.

 

Aplicata in cariera, planificarea strategica inseamna ca iti alegi o destinatie in cariera pe termen lung si apoi iti planifici pasi intermediari care te ajuta sa ajungi acolo. Desi suna simpla, planificarea carierei este o exceptie pentru romani. Majoritatea isi aleg primul job, ca si restul, impulsiv, in functie de oportunitatea ce apare pe moment sau salariul oferit.

In planificarea carierei, este vital ca fiecare pas sa te ajute sa il faci pe urmatorul, fiecare job sa contina oportunitatea de promovare. Pentru a te asigura ca acest lucru se intampla, ai nevoie sa faci trecerea de la mentalitatea tip „ma angajez si vad ce fac de acolo” la mentalitatea tip „ma angajez pe jobul care serveste strategic obiectivele mele pe termen lung”. Angajarea inseamna ca ai intrat in joc. Pentru a il juca bine si a promova, asigura-te ca in jobul pe care il alegi exista urmatoarele 3 ingrediente:

Invatare. Alege un job care iti da ocazia sa iti dezvolti competente cheie la cere ai nevoie sa lucrezi, ce te pregatesc pentru jobul pe care il tintesti pe termen lung. Daca vrei sa fii manager de vanzari, un job de agent de vanzari de pilda este un bun inceput. In acest fel, poti sa pornesti de la joburi la care ai acces, strategic alese, si invatand, sa iti deschizi accesul spre joburi noi, cu mai multe responsabilitati.

Vizibilitate. Nu poti promova daca nimeni nu vede cat de bun si pasionat esti de jobul tau actual. Este important ca persoane cheie din organizatie sa te cunoasca, sa iti descopere calitatile si motivatiile. Cine sunt aceste persoane? In special managerul tau direct, managerul de resurse umane, managerii departamentelor unde te intereseaza sa promovezi, dar lista nu se opreste aici. Abilitatile tale de a te vinde, de comunicare si relationare, atitudinea proactiva si curiozitatea iti vor fi critice aici.

Posibilitate. Asigura-te ca organizatia in care te angajezi este una deschisa spre formarea si promovarea angajatilor sai, si ca din jobul in care te angajezi exista variante concrete de promovare. Din pacate, multe din joburile de entry-level sunt de tip „drum infundat”, adica nu duc nicaieri. Alege deci atent jobul si organizatia. Iti recomand in special companiile nou intrate pe piata, care au planuri mari de dezvoltare si reprezinta o oportunitate de cariera excelenta din acest punct de vedere.

Probabil ca pana in acest punct, realizezi ca toate aceste ingrediente de luat in considerare cer din partea ta detinerea unor informatii care acum iti sunt straine, cum ar fi competentele cerute de un job, planurile de dezvoltare ale unei companii etc. Aceste informatii nu se dau de obicei ca fluturasi pe strada, ci se obtin. Este responsabilitatea ta sa cercetezi si sa te documentezi in acest sens.

Discutiile cu profesionisti din domeniu, activitatea de networking, interviurile de angajare, seminarile pe teme de cariera, ziarele, revistele si cartile in domeniu sunt toate oportunitati excelente de obtinere a informatiilor de care ai nevoie.

Punand informatiile obtinute cap la cap, deciziile tale profesionale vor fi mult mai complexe, si deseori diferite de cele ale majoritatii. Vei intelege de pilda ca daca vrei sa ajungi manager intr-o mare companie, decat sa te angajezi ca operator call center, unde vizibilitatea ta este redusa si de unde cu greu mai iesi, mai bine te angajezi pe un job de assistant manager, unde esti mult mai vizibil si de unde poti promova mai usor.

 
Ingredientele de mai sus nu fac insa de obicei promovarea sa vina de la sine, ci e nevoie si de un ingredient personal: caracterul. Degeaba esti intr-o pozitie cu vizibilitate, intr-o companie in plina dezvoltare daca nu te interesezi de proiectele noi ale companiei si nu te oferi sa te implici in ele, daca nu demonstrezi initiativa si pasiune pentru excelenta, incredere in sine, etica si onestitate. Caracterul asigura un fundament solid, pe care pot fi dezvoltate abilitatile de specialitate. Fara el, poti sa ai abilitati excelente in domeniu dar sa nu produci rezultate pe masura.

Si avand in vedere ca este mai greu de format decat abilitatile, caracterul reprezinta ultimul criteriu prin care angajatorii separa angajatii pe care ii vor promova, de restul. Deci, investeste tip si energie in iti forma de tanar un caracter puternic, iar acesta se va reflecta in tot ceea ce spui si in tot ceea ce faci. Va reprezenta cheia care iti va deschide cele mai multe usi in cariera.

Succes!

Eduard Ezeanu - Career Experts
www.careerexperts.ro - Consiliere in cariera si programe de dezvoltare a carierei

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca 30 de modele pregatite de specialisti din care merita sa te inspiri