Proactivitatea

“Ceea ce credem, ceea ce stim sau ceea ce gandim conteaza mai putin. Ceea ce conteaza cu adevarat este ceea ce facem.” John Ruskin

Ce este proactivitatea?
Desi este un termen des folosit in literatura de management si in jargonul de resurse umane, totusi nu vei gasi termenul de “proactivitate” in dictionar. Intelesul lui ar putea fi rezumat intr-o acceptiune limitata la a lua initiativa. Intr-un context mai larg, a fi proactiv inseamna a-ti asuma responsabilitatea lucrurilor care ti se intampla si a inceta sa dai vina pe ceea ce este in jurul tau pentru faptul ca anumite lucruri nu se intampla sau misca foarte greu. Inseamna a nu-ti mai invinui colegii ca proiectul se misca greu sau a nu te ascunde in spatele scuzei “nu am avut destui bani ca sa...” pentru a-ti da o explicatie de ce nu ti-ai putut permite niste lucruri. O persoana proactiva este acea persoana care are suficienta determinare pentru a crea contextul favorabil si a actiona astfel incat sa-si atinga obiectivele.

Comportamente care demonstreaza aceasta competenta
• Iti asumi responsabilitatea pentru propriile actiuni si decizii;
• Poti lua decizii fara ajutorul celorlalti;
• Apelezi la ajutorul celor cu mai multa experienta atunci cand este cazul si nu astepti ca ei sa vina la tine sa-ti spuna cum trebuie facute lucrurile;
• Rezolvi problemele aparute cu un minim de ajutor din partea celorlalti;
• Actionezi pe baza propriei initiative.

Cum dezvolti aceasta competenta in timpul facultatii
• Fii hotarat! Exerseaza-ti capacitatea de a lua decizii de fiecare data cand esti pus in fata uneia; nu evita sa le iei si nu lasa pe altii sa le ia in locul tau;
• Preia initiativa unor proiecte de grup. In grupul tau de prieteni lanseaza si finalizeaza mici proiecte, de la un mers la munte in weekend pana la vacanta de vara cu un traseu in toata tara;
• Initiaza proiecte personale;
• Daca te nemultumeste ceva la viata ta de student, caminist, adolescent, gandeste-te la ce poti face concret pentru a schimba ceva si implementeaza-ti ideea chiar daca iti vor veni ganduri de genul “eu sunt prea mic ca sa fac o diferenta”.

Cum dezvolti aceasta competenta dupa angajare
• Ofera-te voluntar pentru proiectele lansate in echipa ta sau cel mai bine initiaza proiecte care pot aduce schimbari pozitive;
• Nu te lasa descurajat daca oamenii nu vor sari imediat alaturi de tine plini de entuziasm;
• Asuma-ti responsabilitati clare si livreaza rezultatele in termenele agreate; identifica solutii la problemele ivite pe parcurs si pune-le in practica;
• Evita sa te bazezi prea mult pe sfatul colegilor sau sefilor tai in a duce la bun sfarsit responsabilitatile asumate


Ce competente cauta angajatorii?

 

Capacitatea de analiza Pasiunea
Invatarea continua Inovarea
Orientarea spre rezultate Lucrul in echipa
Proactivitatea Comunicarea eficienta

Va recomandam si:

Career Guide 2021

ULTIMELE JOBURI