Angajarea in 7 pasi (pasii 5, 6 si 7)

Ai identificat companiile in care ti-ai dori sa lucrezi. Ti-ai contactat reteaua si ai cerut informatii. Ai insistat pana ce ai gasit cateva oportunitati pentru care vrei sa aplici.

Cum faci astfel incat sa te prezinti cat mai bine si sa primesti o invitatie la un interviu de angajare ?

Dupa ce am prezentat in articolele anterioare primii 4 pasi:  alegerea, prospectarea pietei, Construieste si foloseste RETEAUA, Cere si ti se va da! acum vom continua cu ultimele 3 trepte magice ce te despart de jobul dorit.



 


Ghidul complet de Interviuri Hipo.ro

Descarca GRATUIT pdf-ul si afla in doar 30 de minute:

 
  • cum sa te pregatesti pentru interviul individual
  • cum te pregatesti pentru interviul cu managerul
  • sfaturi pentru interviul de grup;
  • intrebari si raspunsuri la interviu;
  • multe altele.

Descarca Ghidul PDF »
 

 

 

Pasul V: CV -ul, spotul tau publicitar de 30 de secundeinterviu_angajare

Metoda cel mai des aplicata in prezent de companii este CV-ul. Orice companie iti va cere CV-ul pentru a decide daca merita sa investeasca timp sa te cunoasca mai bine. Ca atare, CV-ul devine urmatorul pas critic pentru angajarea in job-ul dorit. CV-ul este de fapt reclama ta care trebuie sa convinga angajatorul sau reprezentatul acestuia sa te invite la interviu.

Ca atare, CV -ul trebuie scris intr-un stil foarte asemanator cu modul in care se formuleaza o reclama. Cu alte cuvinte: concis, convingator si care sa accentueze partile careil intereseaza cel mai mult pe « cititor », asa cum si reclama este conceputa sa convinga cat mai mult consumatorul.

Elementele care trebuie scoase in evidenta intr-un CV se impart in patru mari categorii de informatii:

  • Numele si introducerea;
  • Experienta Profesionala;
  • Educatia si Pregatirea;
  • Date Personale

 

Metafora “etichetei”

O metafora care ne ajuta saintelegem si sa interpretam correct continutul si forma CV-ului este cea a unei etichete pe o sticla de suc.

De regula, primul lucru pe care il observi este NUMELE MARCII. Al doilea lucru este in general grafica de pe eticheta. Mai pot fi cuvinte care descriu beneficiile produsului (ex: fara zahar si conservanti, 100% natural etc). in schimb, ingredientele sunt trecute pe eticheta cu litere atat de mici sau chiar ascunse incat sunt uneori aproape imposibil de gasit…
 

Numele

Asa cum etichetaincearca sa vanda produsul, asa si CV-ulincearca sa ne vanda pe noi. Sa vedem acum care sunt elementele CV-ului care corespund cu elementele etichetei: Care este numele marcii CV-ului tau? Numele tau, bineinteles. Acesta se scrie cu un font mai mare, eventual chiar diferit de restul continutului.

Atentie! nu ne ajuta deloc daca punem titulatura de CURRICULUM VITAE scrisa marein capul paginii.
 

Obiectivul profesional:

Obiectivul profesional trebuie sa vina imediat dupa nume. Acesta are maximum doua fraze si fiecare fraza are maximum 2 randuri. In acest paragraf nu trebuie sa folosim un format deosebit astfelincat acesta sa nu distraga atentia de la urmatorul “capitol” important, experienta profesionala.Putem lua, drept exemplu, o formulare de genul:

“Sa lucrez in departamentul IT (1) al unei companii mari (2) pentru a imbunatati utilizarea resurselor informatice ale (3) acesteia, prin invatarea si preluarea responsabilitatilor de administrator de retea(4).”

 

(1) Reprezinta domeniulin care vrei sa lucrezi

(2) Reprezinta genul de companiein care vrei sa lucrezi

(3) Reprezinta beneficiile pe care doresti si poti sa le aduci companiei. Beneficiile la care facem referire sunt banii cheltuiti optim si reducerea pierderilor

(4) Reprezinta ceea ceiti doresti tu de la companiain care vrei sa lucrezi

 

Experienta

Revenind la eticheta, dupa numele marcii, al doilea element care se poate observa pe eticheta este desenul sau elementele care simbolizeaza calitatea produsului. Asa cum consumatorului i se comunica calitatea produsului imediat dupa numele acestuia, asa si noi trebuie sa comunicam calitatea noastra,in sensul experientei profesionale. Experienta este ceea ce cauta angajatorul si ceea ce-l poate convinge ca suntem capabili sa obtinem rezultate bune.

In primul rand, perioada de lucru trebuie sa contina anul si luna de start si “finis”intr-un job. Dupa aceea, mentionam numele companiei si locatia in care am lucrat. Sub acestea se trece cu format Bold numele pozitiei sau al jobului pe care l-am ocupat. Dedesubt, intr-o fraza sau maximum doua, responsabilitatile pe care le-am detinut. Aceasta structura de a scrie fraze de maximum doua randuri este foarte potrivita pentru intregul CV.

Motivul pentru care iti propun acest lucru este pentru ca angajatorul nu are mai mult de 30-45 secunde in care sa se uite peste CV, timp in care trage o concluzie. Tocmai de aceea noi trebuie sa-i dam informatia necesara,intr-un format cat mai usor de citit. Sub responsabilitati se trec apoi informatiile esentiale: rezultatele obtinute. Ele pot fi introduse fie de cuvantul “Rezultate”, fie de cuvantul “Realizari”,intr-un format italics tocmai pentru a scoate in evidenta aceste aspecte pentru cititor. Exemplu:  Pentru a avea cea mai mare putere de covingere rezultatele se vor scrie in urmatorul format:

Implementarea (1) unui sistem electronic (2) de urmarire a orelor de lucru pentru calcularea salariului automat (3) care a dus la cresterea eficientei (4) departamentului de resurse umane.

(1) Incepem cu un verb care identifica actiunea

(2) Urmeaza subiectul acelei actiuni

(3) Rezultatul la care a contribuit actiunea

(4) Efectul final pentru departament sau companie

 


Ghidul complet de Interviuri Hipo.ro

Descarca GRATUIT pdf-ul si afla in doar 30 de minute:

 
  • cum sa te pregatesti pentru interviul individual
  • cum te pregatesti pentru interviul cu managerul
  • sfaturi pentru interviul de grup;
  • intrebari si raspunsuri la interviu;
  • multe altele.

Descarca Ghidul PDF »
 

 

Lipsa experientei, un handicap?

Foarte multe persoane care nu cred ca au rezultate si experiente care sa fie atat de valoroase incat sa merite sa fie mentionate in CV. Tocmai acele rezultate, aparent neimportante, trebuie scoase in evidenta in CV si in Interviu!

Secretul constain exprimarea lorintr-un limbaj cat mai atragator! Aceasta nuinseamna ca minti! stiati ca motto-ul celei mai renumite agentii de advertising, McCann Erickson, este “Adevarul bine spus”? Am putea sa ne asumam acest slogan.

Atentie: Fiecare dintre noi are deja suficiente informatii pentru a concepe un CV in formatul mai sus mentionat!
 

Alte informatiiinterviu_angajare

Categoriile care intra aici sunt detaliate mai jos in ordinea care ar trebui respectata si in CV. Sa le detaliem:

Educatia. Vei include,intr-o structura cronologica, dar descendenta, urmatoarele: pregatirea formala sau de specialitate, studiile superioare, liceul. Daca exista spatiu disponibil, poti mentiona subiectul tezei. Specialitatea trebuie mentionata. Tot aici se includ diverse traininguri, cursuri profesionale urmate. Evita repetarea cursurilor cu subiect similar.

Limbi Straine. Acestea se trec in urmatorul format: limba, nivelul la care o poti vorbi si nivelul la care o poti citi si scrie. Atentie! Nu e bine sa te supraevaluezi! Este de preferat chiar sa te subestimezi putin! Am intalnit multe exemple unde engleza nu era absolute necesara,insa a fost testata in interviu. Pentru ca persoana exagerase in CV, a fost depunctata. Motivul: extrapolarea ca ar fi putut exagera si in alte categorii ale CV-ului!

Alte activitati sau asocieri profesionale / sociale. In aceasta categorie se trec asociatiile in care esti membru sau acreditarile obtinute din partea unei organizatii, inclusiv activitatea de voluntariat. Totusi, daca este relevanta, aceasta din urma recomand sa fie trecuta ca Experienta Profesionala.

Hobby-uri. Se mentioneaza cele care pot fi sustinute de exemple concrete si recente. Este de evitat mentionarea “cititul” daca nu ai mai pus mana pe o carte de un an. Daca poti sa alegi hobby-urile si in functie de cerintele postului, cu atat mai bine.

Varsta. Nu trece varsta sau data de nasterein CV! Nu este necesara si e posibil sa nu te ajute!

Sexul. Nici aceasta informatie nu este necesara.

Spatiul alocat acestor categorii de informatii trebuie sa fie determinat de dimensiunea categoriei “Experienta Profesionala”, astfel incat totul sa incapa pe maximum 2 pagini.

Datele de contact. Acestea se trec pe fiecare pagina ca foot-note.

Trimiterea CV -ului. - Diferentiaza-tein tot ceea ce faci!

Pentru a te diferentia de contracandidati, trebuie sa stii cum procedeaza majoritatea lor. Cei mai multi isi trimit CV-ul prin fax, prin email sau prin completarea unui formular online.

Faxul. Pe scurt, este dezavantajos. Metoda poate fi buna atunci cand esti presat de timp si apliciin ultimul moment

Formularul. Sunt si situatii, e drept,in care nu ai de ales si trebuie sa completezi acel formular standard. in astfel de companii se cauta oameni care stiu sa urmeze reguli stricte. in aceste situatii, formularele sunt chiar mai importante decat CV-ul.

Email-ul devine din cein ce mai des folosit pentru a transmite CV-ul. Mesajul email-ului trebuie sa fie usor de citit. Pentru a-l ajuta pe cititor, recomand maximum doua paragrafe care sa se poata citi pe verticala in cel mult 30 de secunde.

Alte metode

Iata mai jos doua idei care te pot face remarcat:

  • Poti vizita direct compania undeiti vei depune CV-ul. Vei aborda cu grija si mare diplomatie insa personalul acesteia pentru a nu deranja.
  • Trimite CV-ul prin posta clasica. Un plic si o hartie de calitate pe careiti printezi CV-ul face o impresie foarte buna.

 

Nu folosi CV-uri completate pe site-uri de recrutare pe care apoi sa le ataseziin email-uri. Formatul CV-ului ramane un punct critic. De cele mai multe ori, formatul lor nu te avantajeaza.

Cum ramane cu scrisoarea de intentie?

De regula, aceasta nu este citita pana cand CV-ul nu trece de testul de 30 de secunde dupa care sa fie “admis”in categoria celor de citit cu atentie. Iti recomand sa folosesti un format simplu, concis si care se poate adapta usor, de la firma la firma. Retine insa, scrisoarea de intentie nu determina invitarea la interviu.

 

Pasul VI: Interviu de angajare: sansa ta unica de a-ti construi carierainterviu_angajare

Un om inteligent se deosebeste dupa raspunsurile pe care le da. Un omintelept se deosebeste dupaintrebarile pe care le formuleaza.  -  Naguib Mahfouz

Daca ai participat deja la unul sau cateva interviuri stii deja cat de usor este sa esuezi. Persoane competente, cu experienta si pregatirea necesare, nu trec de interviu din urmatoarele motive:

  • lipsa de incredere in sine. Ca atare, candidatii acestia nu pot convinge ca pot conduce o echipa
  • timidate. Ei “transmit” astfel lipsa de entuziasm sau convingere ca pot “vinde” 
  • slaba pregatire. Prin urmare, nu pot raspunde sau sustine cu exemple concrete afirmatiile din CV
  • lipsa “instruirii”in a comunica inteligent din punct de vedere emotional. Astfel, sunt evaluati ca necorespunzatori fata de cultura organizationala
  • supra-evaluare proprie si asteptari salariale nerealiste. Ca atare, sunt estimati prea scumpi pentru nivelul lor real, pe piata de munca sau pentru firma respectiva

 

Cum ma prezint la interviu

Este clar ca trecerea cu succes prin interviuri necesita o pregatire prealabila. Cea mai buna modalitate este chiar exercitiul practic. Cu cat participi la mai multe interviuri, cu atat iti va veni mai usor sa raspunzi bine si sa convingi angajatorul ca tu esti persoana potrivita.
Body Language
Increderea si atitudinea relaxata sunt foarte importante pentru a avea o performanta buna pe durata interviului. Limbajul non-verbal are un impact direct in comunicarea increderii noastre.

Punctele cheie tin de felul cum privim intervievatorul, cum ne tinem umerii, cum respiram, mimica fetei.

Un lucru extraordinar de interesant pe care l-am trait pe cont propriu si care ulterior mi s-a confirmat si de catre colegii si clientii mei este urmatorul: atunci cand suntem relaxati, cand tratam interviul ca pe un joc sau ca pe o intalnire neimportanta, reusim sa facem o impresie foarte buna si angajatorul simte ca trebuie sa se grabeasca sa puna mana  pe un astfel de candidat valoros.

Asadar, fii relaxat, dar diplomat !

Comporta-te ca si cand acest interviu job este un exercitiu din careinveti pentru urmatorul, la o alta companie unde vei fi angajat. De retinut: toate intrebarile sunt importante si trebuie sa raspundem bine la fiecare din acestea pentru ca punctajul pe care il obtinem sa ne aduca oferta de angajare.



 


Ghidul complet de Interviuri Hipo.ro

Descarca GRATUIT pdf-ul si afla in doar 30 de minute:

 
  • cum sa te pregatesti pentru interviul individual
  • cum te pregatesti pentru interviul cu managerul
  • sfaturi pentru interviul de grup;
  • intrebari si raspunsuri la interviu;
  • multe altele.

Descarca Ghidul PDF »
 

 

 

Pasul VII: NEGOCIEREA

Nevoia nu a obtinut niciodata o negociere buna. - Benjamin Franklin

Asadar, am avut un interviu bun, se vede clar ca am facut o impresie pozitiva, am reusit sa demonstram ca avem potential si ca putem aduce rezultate. Suntem gata sa incheiem interviul cand ne loveste fara mila intrebarea de baraj: si.... la ce salariu va asteptati?. Din punctul de vedere al majoritatii persoanelor intalnite, aceasta este cea mai nesuferita intrebare pe care o poti avea intr-un interviu. Care este raspunsul corect? Ca intotdeauna... DEPINDE!
Depinde de cine are mai multa putere in interviu. Putere? Ce fel de  putere? Putere de negociere. Asadar sa revenim la intrebarea “cine are mai multa putere”? De obicei, angajatorul are mai multa putere. Asta-i viata.... ne place sau nu, aceasta este apa in care inotam.

Daca stim si acceptam aceasta realitate devenim mult mai pregatiti mintal sa acceptam faptul ca pentru noi este important sa trecem de faza de interviu si sa ajungemin faza ofertei de angajare. Totusi, cum raspundem? In situatia data nu este atat de importanta cifra data. Este esential ca aceasta cifra sa fie suficient de flexibila si aproape de nivelul job-ului respectiv pe piata.

Usor de spus, mai greu de facut! Un lucru care trebuie retinut este ca inainte de a intra in orice discutie sau negociere, trebuie sa stiu care este nivelul acceptabil pentru mine. Acesta este punctul cheie de la care incepe adevarata negociere.

Cu o astfel de abordare nu iti ramane decat sa continui pana ce gasesti un job pe plac din care sa simti ca iti poti dezvolta cariera pe care ti-o doresti.

Nu uita!

  • Stii ce vrei (ti-ai ales domeniul in care vrei sa-ti dezvolti cariera);
  • Ai un plan de prospectare si de identificare a oportunitatilor din piata (ti-ai stors reteaua de toate contactele pe care le are pentru a accesa informatiile necesare la identificarea oportunitatilor);
  • Ai inceput sa ceri informatii din toate directiile, atat din interiorul retelei, cat si din afara;
  • Ti-ai redactat un CV convingator si profesional care foloseste cele mai puternice metode de convingere;
  • Esti pregatit pentru interviu si participi degajat stiind din experienta si practica ce urmeaza sa spui;
  • Esti pregatit pentru negocierea beneficiilor si nuiti este teama sa mentionezi “cifra magica”, salariul.

       
Interviul, sa nu uitam, nu este nimic altceva decat un targ. Un targ in care angajatorul cumpara potentialul de munca si de obtinere a rezultatelor pe care candidatul le demonstreaza. Candidatul cumpara un loc de munca intr-o companie stabila, cu un mediu de lucru placut.

Succes!

Articol oferit de www.careerexperts.ro

Citeste si:

Va recomandam si:

Cum iti lansezi cariera pe o piata dificila

  Vrei cele mai bune articole Hipo.ro pe Email?
Dar Job-uri de la cei mai doriti angajatori?

ULTIMELE JOBURI