Ai nevoie de un brand ca angajat?


 
 
În multe discuții de coaching pe zona profesională observ că există o tendință din partea diverșilor profesioniști ca managerul să vadă ce eforturi se depun, să vadă gradul de implicare, să vadă rezultatele, să vadă că merită să fie promovat, să vadă că este nemulțumit. Tendința aceasta pune foarte mult responsabiltatea de a crește dezvoltarea profesională a angajatului doar pe umerii managerului. Dar dacă managerul nu vede, ce rămâne de făcut?
 
Ajută să fii mai vizibil?
 
Principial vorbind, dacă faci o treaba bună, ar trebui să fie suficient, munca ta vorbește pentru tine. Doar că trăim într-o eră a suprastimulării, în care fiecare dintre noi este bombardat zilnic cu task-uri, mail-uri, deadline-uri, mesaje pe whatsapp, articole de citit, și lista poate continua. Tendința naturală a creierului nostru este să ne uităm la cine țipă mai tare sau cine strălucește mai tare.

Doar că a fi vizibil nu este despre a țipa sau a străluci mai tare, este un process care ia timp, se construiește pas cu pas și ajută la a-ți valoriza expertiza de angajat, ceea ce te poate ajuta atât în cadrul organizației din care faci parte cât și în momentul când vrei să schimbi organizația.

A fi vizibil nu înlocuiește competența profesională, adică dacă nu eșți un profesionist care livrează ceea ce promite, vizibilitatea nu poate fi susținută.

Aș mai adaugă că lucrând la propria vizibilitate, poți crește prin faptul că îți depășeșți anumite limite interne și te expui la experiențe diverse.
 
Cum să-ți construieșți vizibilitatea?
 
‘Nu-i frumos să te lauzi!’ e o vorba pe care o auzim de când suntem mici sau cel puțin, în generația mea s-a auzit mult. Poate de aici și dificultatea de a ne scoate în evidență aptitudinile, calitățile și rezultatele.
Deci cum ai putea să fii mai vizibil fără să te lauzi și fără să fii mereu în lumina reflectoarelor?
 
Pun mai jos câteva sugestii cu mențiunea că este important să te uiți în ce fel se potrivesc contextului tău sau cum le-ai putea adapta. Nu reprezintă o rețeta universală, și cred eu că nici nu-ți știrbesc din autenticitate.
 
1.     Spune-ți părerile în ședințe
 
Ar fi ideal ca înainte de orice ședință să te uiți peste agendă, să vezi ce înțelegi, ce nu înțelegi, să-ți pregăteșți niște întrebări pentru ceea ce nu înțelegi. Dacă se cere feedback, oferă-l pe cel ce ține de tine.
O temere care apare în multe discuții este că poate ceea ce spun în ședință nu este relevant sau folositor. Atâta timp cât rămâne doar în mintea ta, e doar o presupunere. Când alegi să îți expui părerea, chiar dacă nu este cea mai valoroasă, poate constitui teren pentru a se construi pe ea.
Dacă simți că ai nevoie să mai construieșți la partea de încredere în forțele proprii sau la felul în care te poți expune, poate fi util un process de coaching.
 
2.     Găsește-ți un mentor
 
Dacă organizația în care ești are un program de mentoring, înscrie-te în el. Dacă nu are un astfel de program, încearcă să afli mai multe despre oamenii care te inspiră din organizație și roagă-I să îți fie mentori. Un mentor poate să îți poveseasca din experiența lui, să-ți spună cum reușește să treacă peste obstacole, ce te ajută când e nevoie să iei o decizie și poate fi un bun ambasador pentru ține în organizație.
Propriul manager poate fi mentorul tău sau te poate ghida să-ti găsesti un mentor în organizație. 
 
 
3.     Propune proiecte intredepartamentale ori pe parte profesională, ori pe parte personală
 
Un proiect interdepartamental poate fi o participare la un maraton, și ajută dacă ești inițiator și ajuți la implementare.
Un alt exemplu de proiect interdepartamental poate consta într-un grup de sprijin pentru păstrarea echilibrului între viață profesională și cea personală, în care să fie implicați oameni din mai multe departamente.
Indiferent dacă propui chiar tu proiectul, sau dacă ești doar reprezentant al departamentului tău într-un proiect interdeparamental, ajută la expunerea ta către  departamente diverse din organizație, poți cunoaște mai mulți colegi, poți înțelege mai bine ce fac ei și ce rol au în organizație.
 
 
4.     Ține prezentări despre ceea ce faci sau ceea ce te pasionează
 
Dacă ai o pasiune sau un hobby, nu te sfii să împărtășeșți despre acestea și în cadru organizațional.
Sau dacă simți că stăpâneșți bine o anumită aplicație, o anumită metodologie, vezi ce interes există în oganizatie pentru a împărtăși know how-ul tău.
 
 
5.     Fructifică-ți profilul de LinkedIn (sau cel de pe social media)
 
Dacă ai un cont activ pe LinkedIn folosește-l că să împărtășeșți din părerile tale ca profesionist, sau poate fi un share al unui articol ce ți-a plăcut.
Conectează-te cu profesioniști din zona ta de expertiză și inițiază discuții cu ei, fii curios despre ce provocări întâmpina ei, împărtășește la rândul tău cu ce te confrunți tu (ai grijă la detaliile care țin de etică).
 
6.     Voluntar
 
Astăzi e mult mai vizibilă și apreciată activitatea de voluntariat. Voluntariatul îl poți face ori în cadrul organizației într-un proiect specific – poți fi îndrumător pentru un nou angajat sau te poți implica în cauzele sociale curente.

7.     Fă-ți treaba ta într-un mod profesionist
 
Așa cum spuneam și mai sus, orice pas pe care îl faci înspre vizibilitatea ta ca angajat contează și aceștia doar completează munca ta.
 
 
Concluzii
 
Înainte de a ne aștepta că alții să ne vadă, e important să ne punem și noi în valoare ca profesionișți. Cred că atunci când știm să ne punem în valoare într-un mod care să fie în acord cu cine suntem, ii putem inspira și pe alții să facă la fel dar și  să creștem ca oameni și profesionișți.
La întrebarea din titlu, dacă avem nevoie de un brand de angajat, răspunsul meu este ‘da, avem nevoie’.
Brandul de angajat nu este despre a avea o insignă, ci cumulează principii de viață, valori și credințe care ne reprezintă și a lucra la el este un process continuu.


Nicoleta Neghina, Viitorul meu

Am lucrat 10 ani în resurse umane cu accent pe partea de recrutare, compensaţii şi beneficii, proiecte de outplacement şi dezvoltare organizaţională. In prezent sunt Coach (PCC level) acreditat de către Federaţia Internaţională de Coaching. Practic coaching-ul din 2017. Experienţa de coaching s-a centrat pe teme precum echilibru personal vs profesional, schimbarea de carieră, regăsirea motivaţiei, situaţii de relaţionare, prioritizare. Sesiunile de echipă s-au concentrat pe identificarea de obiective comune, îmbunătăţirea relaţiilor în cadrul echipei, creşterea performanţei.
Cred că schimbarea începe prin noi, şi de aceea sunt implicată în mai multe proiecte de voluntariat, cu impact în educaţie şi în schimbarea mentalitaţilor în societatea românească.

Va recomandam si:

BEST EMPLOYER FEST - ediția a IV-a. Festival de bune practici “employee experience”