Recrutarea si joburile viitorului



articol redactat de Nona Rotariu, Recruiter Specialist @ bitExpert AG

Recrutarea si selectia candidatilor in timpul pandemiei au fost facilitate de tehnologie si de inteligenta artificiala, care au ajutat foarte mult in acest context pandemic la mentinerea unui echilibru si a comunicarii eficiente cu candidatii.

Noul trend in care un candidat isi prezinta CV-ul este acela de a fi cat mai simplu, mai concis, cu informatii actualizate si obiective, incercand sa rezume experienta sa profesionala intr-o pagina, maxim doua. Noua moda este aceea de a avea un CV cat mai atragator din punct de vedere vizual si scalabil din punct de vedere al aptitudinilor si al competentelor, renuntand asftel la formatul clasic.

Procesul de selectie si recrutare al candidatilor a fost modificat aproape in totalitate in companiile mici, asupra carora criza pandemica, a avut un efect major de bumerang. Persoanele care lucreaza in HR au trebuit sa se adapteze la noile schimbari si la noul climat, incercand sa ofere in continuare atat angajatilor cat si candidatilor un mediu stabil si sigur de lucru.

Recruiterul a avut mai multe palarii si mai multe roluri in acelasi timp. Una dintre ele a fost aceea a omului de business, care a trebuit sa fie liantul dintre companie si candidat si sa transmita siguranta intr-un mediu de lucru instabil, in care multe companii s-au inchis si alte companii nu au mai facut angajari.

Cred ca este important sa intelegem, ca interviul este mai mult o discutie de cunoastere reciproca atat a candidatului cat si a viitoarei companii, unde trebuie sa identificam asteptarile candidatilor si sa vedem daca se pliaza cu ceea ce ne dorim noi ca si viitori angajatori. Este recomandat ca in timpul interviului candidatul intervievat sa-si pastreze deschisa camera web si sa mentina un contact vizual cu persoanele care participa la interviu.

Un candidat care va sti sa demonstreze in cadrul discutiei avute cu angajatorul ca poate lucra bine la un proiect atat individual cat si in cadrul unei echipe, cat si faptul ca este dornic de a se dezvolta profesional si de a invata mereu lucruri noi si de a aduce idei inovatoare, va avea mult de castigat in fata altor candidati, care concureaza cu acesta pentru acelasi job.

Candidatii trebuie sa-si autoevalueze competentele si sa-si seteze obiectivele in planificarea propriei cariere raspunzand la urmatoarele intrebari: Unde sunt astazi?, Unde vreau sa ajung? Cum pot sa ajung la telul dorit?

Practic cand un candidat isi alege jobul este ca si cum si-ar alege a doua familie, deoarece petrece cam 80% din timpul unei zile la job.


Angajatorii pun accent in zilele noastre mai mult pe soft skills decat pe hard skills.

Gandirea critica, agilitatea, adaptabilitatea la situatii neprevazute, curiozitatea cat si cunoasterea mai multor limbi straine la nivel avansat, ii ofera mai multe sanse unui candidat, deoarece poate aduce plus valoare in compania unde va lucra. Abilitatile digitale, cunostintele despre diferitele metodologiile de lucru ca de exemplu agile, scrum, kanban si interesul fata de compania angajatoare, ii vor oferi candidatului un avantaj, facandu-l mai atractiv.

Intelegerea nevoilor angajatilor cat si incercarea pastrarii unui echilibru intre viata personala si job sunt aspecte importante de care angajatorii vor trebui sa tina cont, oferindu-le viitorilor angajati flexibilitatea de care au nevoie.

Cred ca joburile viitorului vor oferi posibilitatea angajatilor sa-si aleaga locul de unde vor lucra, avand un program mai flexibil, crescand totodata, eficienta si productivitatea.

Dupa cum spunea si consacratul scriitor Yuval Harari educatia viitorului va fi bazata pe cei patru piloni esentiali: comunicare, colaboarare, creativitate si gandire critica.

Invatarea autodidacta cu ajutorul tehnologiei, a sistemelor informatice cat si a inteligentei artificiale, va creste competivitatea dintre candidati. Persoanele care vor fi capabile sa se adapteze la noile schimbari, sa iasa din zona de comfort si vor avea cunostinte despre etica, filosofie si stiinte exacte se vor plia cel mai bine cu joburile viitorului.

Motivatia si perseverenta sunt si vor fi in continuare doua calitati cheie, care vor deschide usa succesului.

Companiile au iesit din tiparul obisnuit si au pus accentul pe digitalizare si pe transformarea digitala, acest lucru fiind influentat si de criza pandemica, care a accentuat nevoia companiilor de a avea procese digitalizate si de a putea comunica si colabora la nivel de echipa cu angajatii.

Companiile multinationale si cele de IT s-au adaptat cel mai rapid la noul model de lucru remote, avand strategii de business bine definite pe termen scurt si mediu.

Compania in care lucrez, Bitexpert Digital Services are implementat un sistem lucru agile, bazat pe digital transformation si pe un sistem de management informal, cu ierarhii plate in care CEO-ul lucreaza cot la cot cu angajatii pentru dezvoltarea companiei, oferindu-le angajatilor oportunitati de dezvoltare profesionala in cadrul companiei atat orizontal cat si vertical. Compania noastra si in general companiile de IT au continuat sa se exinda, chiar si in actualul context pandemic, facand in continuare angajari si reusind cu succes sa-i integreze noii colegi in echipa, avand un proces de on-boarding bine structurat si pus la punct, oferindu-le noilor angajati si posibilitatea de a fi creativi si de a participa la activitatile interactive.

Joburile actuale vor suferi modificari, iar angajatorii vor trebui sa se adapteze la schimbari in toate industriile, deoarece revolutia tehnologizarii va influenta foarte mult perspectiva angajarii din viitor si cred ca intr-o economie circulara si colaborativa este posibil ca si angajatii sa poata lucra la mai multe proiecte in acelasi timp, colaborand cu mai multi angajatori simultan. Modelul acesta de business al economiei colaborative este deja implementat de mai mult timp de firme mari precum Uber sau Airbnb.

In Israel spre exemplu, exista deja un proiect in curs de implementare cu mai multe institutii de stat si companii mari, in care un angajat, poate fi inchiriat pentru o anumita perioada de o firma, fiind remunerat pentru fiecare proiect livrat.

Consider ca independenta si flexibilitatea vor face dinferenta in viitor si le vor oferi atat angajatilor cat si angajatorilor rezultate mai bune, avand rentabilitatea dorita.

Liderii viitorului vor trebui sa fie mai empatici, intelegandu-si echipa, actionand ca un tot, lucrand mai eficient impreuna, avand un tel comun si obtinand astfel rezultatele dorite.

Fericirea angajatilor joaca un rol esential, in contextul in care socializarea este doar virtuala.

Un sistem de management integrat va avea un rol definitoriu in procesul de recrutare si selectie a candidatilor. Acest sistem va putea fi integrat cu procesele din companie si va ajuta orice firma indiferent de domeniul de activitate, sa aiba o vizibilitate mai buna asupra eventualelor riscuri, eliminand erorile care pot sa apara.

Angajatorii care vor investi in solutii digitale si vor elimina munca repetitiva a angajatilor, vor reusi sa automatizeze procesele interne, sa reduca eroarea umana, sa-si creasca portofoliul de clienti si profitul firmei, oferindu-le mai multa libertate de exprimare angajatilor.

Este vital ca toate companiile sa traga o concluzie din aceasta criza si sa isi focuseze atentia spre viitor, avand scenarii de risc bine definite si o strategie de planificare si organizare a responsabilitatilor, instruindu-si angajatii intr-un mod eficient, pentru a face fata mediului de lucru din viitor.

Despre Nona

Parcursul meu profesional este unul variat, in mai multe domenii. Aprofundarea studiilor muzicale cat si limba germana mi-au calauzit pasii in cariera si mi-au deschis orizonturi noi.

Cel mai important pas in cariera mea profesionala de pana acum, care mi-a schimbat complet viziunea despre viata si mediul de business fiind, MBA-ul de Management si Administrarea Afacerilor de la ASE Bucuresti in parteneriat cu Westfälische Hochschule Gelsenkirchen din Germania.

 

Citeste si:

 
 
 

 

Va recomandam si:

Model CV 2024

ULTIMELE JOBURI