Cum depasesti provocarile primului job

Trecerea de la statutul de student la cel de angajat poate fi destul de dificila, chiar daca esti entuziasmat de faptul ca ti-ai gasit un loc de munca.

Un job presupune respectarea regulilor companiei, indeplinirea sarcinilor primite, responsabilitate si atitudine potrivita fata de colegi si superiori. Trebuie sa ai in vedere toate aceste aspecte, chiar din prima zi de munca, pentru a te acomoda cat mai repede in noua pozitie.

Regulile companiei

Fiecare companie impune un set de reguli angajatilor sai in vederea bunei desfasurari a activitatilor profesionale. Unele reguli sunt formale si le vei afla chiar din prima zi, celelalte sunt informale si, de obicei, difera de la departament la departament. Cele informale pot fi destul de interiorizate, astfel incat noii colegi ar putea sa nu ti le transmita in mod direct, acestea facand parte din comportamentul lor de zi cu zi la locul de munca. De aceea va trebui sa fii atent la reactiile lor in anumite situatii, pentru a le respecta si tu si a-ti facilita integrarea in echipa.
 
In continuare, iti vom prezenta cateva din aspectele pe care angajatorul pune accent si de care ar trebui si tii cont.

Utilizarea e-mail-ului in interes personal. Uneori se intampla sa avem nevoie sa trimitem un e-mail personal. Angajatorul nu iti va interzice sa faci asta, dar nici nu va accepta abuzul pentru ca, pana la urma, esti in timpul programului de lucru.

► Utilizarea telefonului. Pentru a nu-ti deranja colegii, este de preferat ca telefonul sa fie setat pe modul silentios. Incearca sa nu raspunzi la toate apelurile primite, ci doar la cele care sunt importante, pentru a avea timp sa iti indeplinesti responsabilitatile aferente postului. Fii atent daca colegii tai ies din birou atunci cand vorbesc la telefon, deoarece aceasta poate fi o regula informala in cadrul departamentului, pe care ar trebui sa o respecti si tu.

► Codul vestimentar. Majoritatea companiilor multinationale impun o tinuta office. Pentru a face o impresie buna clientilor sau persoanelor cu care intram in contact, trebuie sa avem o vestimentatie adecvata, respectand in acelasi timp si regulile companiei.

► Utilizarea internetului. Din dorinta ca angajatii lor sa nu fie distrasi de diverse site-uri de socializare, unele companii restrictioneaza accesul la aceste site-uri sau chiar la internet. Daca lucrezi intr-o companie in care nu exista nici un fel de restrictie in acest sens, este bine sa nu abuzezi de accesul la internet, pentru ca vei ramane in urma cu sarcinile pe care le ai de indeplinit si va trebui sa recuperezi timpul petrecut in acest mod.

Programul de lucru

Programul de la facultate este, de cele mai multe ori, lejer si cateodata flexibil. Aceasta poate fi una dintre cauzele pentru care adaptarea la un program de 8 ore este uneori dificila. Odata cu trecerea timpului, te vei obisnui cu programul de lucru. Daca tu consideri ca nu vei face fata unui program full time, poti opta, pentru inceput, pentru un job part-time sau chiar pentru un internship.

De cele mai multe ori, ti se spune inca din prima zi ca programul de lucru este de noua ore, cu o ora pauza de masa. Incearca sa nu depasesti timpul alocat pauzei, pentru a nu crea o impresie negativa superiorilor tai.

Atitudinea

Fii creativ si dovedeste inca de la inceput ca esti o persoana proactiva, dornica sa invete si sa contribuie la dezvoltarea companiei. Implica-te in diverse proiecte, rezolva sarcinile alocate inainte de termenul de finalizare a acestora, arata ca pui pasiune in munca ta si ca iti doresti sa te dezvolti din punct de vedere profesional.

Fii comunicativ si interactioneaza cu colegii din departament, incercand sa ai o atitudine pozitiva fata de acestia. Sunteti o echipa si, cu cat mai armonioasa este atmosfera in cadrul ei, cu atat iti va fi mai usor sa te integrezi si sa aveti rezultatele asteptate. Daca intampini dificultati in realizarea sarcinilor, nu ezita sa ceri ajutorul colegilor. Esti la inceput si este normal sa nu stii cum sa indeplinesti toate responsabilitatile, iar colegii tai vor fi entuziasmati sa-ti impartaseasca din experienta lor.

Ca orice inceput, primul job ti se poate parea provocator sau dificil, dar este o experienta profesionala din care vei avea multe de invatat si care va contribui semnificativ la dezvoltarea ta ca profesionist in domeniul pe care ti l-ai ales pentru a-ti lansa o cariera.

Va recomandam si:

Cum iti lansezi cariera pe o piata dificila

  Vrei cele mai bune articole Hipo.ro pe Email?
Dar Job-uri de la cei mai doriti angajatori?

ULTIMELE JOBURI