Cum depasesti provocarile primului job

 

Multe companii ezita sa angajeze absolventii veniti direct de pe bancile facultatii pentru ca acestia nu au experienta lucrului intr-o companie si nu sunt obisnuiti cu responsabilitatea pe care o implica faptul de a avea un job. Acomodarea proaspat absolventilor cu noul statut de angajat este uneori un proces de durata pe care nu toti angajatorii sunt dispusi sa si-l asume. Primul job este intotdeauna un exercitiu de invatare si, ca orice incercare, ajunge la perfectiune numai dupa ce a depasit anumite greseli.
 
Nimeni nu se asteapta sa fii familiarizat cu tot ceea ce implica pozitia de angajat inainte de a experimenta efectiv acest statut. Insa, pentru a nu crea impresia unui absolvent iresponsabil, este bine sa fii atent la cateva lucruri in primele zile de lucru.
 
Regulile companiei
Toate companiile isi ghideaza activitatea dupa anumite reguli. Multe dintre ele sunt scrise si iti sunt accesibile mult mai usor. Interiorizarea regulilor nescrise este insa putin mai complicata, dar odata ce ai reusit acest lucru vei fi cu adevarat un membru in echipa companiei in care lucrezi.

Angajatii care si-au insusit deja aceste norme nu le mai constientizeaza si din acest motiv nu ti le vor putea transmite. Dupa o perioada, acelasi lucru ti se va intampla si tie. Cea mai simpla forma de a avea acces la regulile nescrise este printr-o atentie crescuta la tot ceea ce se intampla in jurul tau. De exemplu, poti constata care este nivelul de zgomot permis in birou, daca se paraseste incaparea atunci cand se vorbeste la telefon, daca se fumeaza in interior sau nu, daca telefoanele colegilor tai au soneriile setate pe modulul silentios etc. Abuzarea de accesul la Internet este o problema frecventa. Multe companii restrictioneaza din aceste motive accesul angajatilor la anumite site-uri, in special cele de socializare. Daca firma in care lucrezi este mai deschisa din acest punct de vedere si nu practica niciun fel de restrictii, incearca sa nu fii distrat de la munca de alte activitati pe care le-ai putea desfasura pe Internet. Vei crea impresia unui angajat iresponsabil si, in plus, nimeni nu va face treaba in locul tau, deci vei fi din ce in ce mai aglomerat din aceasta cauza.
 
Multe dintre lucrurile amintite mai sus sunt reguli nescrise lipsite de importanta la prima vedere, dar este bine sa le cunosti inainte de a incalca vreuna din ele.
 
Programul de lucru
Chiar daca multe companii ofera angajatilor un program de lucru flexibil, exista anumite standarde in ceea ce priveste numarul de pauze zilnice pe care ti le poti lua ca angajat, de exemplu. Daca lucrezi full time pentru prima data, iti poate fi greu la inceput sa te acomodezi cu noul orar. Absolventilor care au avut ca studenti un job part time sau care au lucrat project based le este mai usor sa faca trecerea spre cele 8 ore de lucru zilnic. Activitatea de voluntariat iti dezvolta, de asemenea, simtul responsabilitatii in acest sens. Decat sa esuezi la noul loc de munca full time, este de preferat sa alegi un job part time sau project based pentru inceput. Desigur, exista foarte multi proaspat absolventi care se descurca excelent din acest punct de vedere inca de la primul job.
 
Atitudinea potrivita
Atunci cand o companie recruteaza un nou membru in echipa sa, se incearca alegerea unei persoane care sa se potriveasca nu numai cu cerintele din job description, ci si cu restul persoanelor care lucreaza acolo. Integrarea in echipa de lucru depinde si de trasaturile native ale noului angajat, de felul sau de a fi. Studii din sociologia grupului au aratat ca fiecare companie poate fi considerata o persoana la nivel macro. Trasaturile sale sunt determinate de trasaturile pe care angajatii sai le au in comun. Asadar, daca ai fost angajat intr-o companie inseamna ca esti deja considerat drept potrivit pentru a face parte din echipa. Dar, ca lucrurile sa decurga fara probleme, este nevoie ca si tu sa cunosti cultura in care tocmai ai fost inclus.
 
Pentru a reusi acest lucru, emana energie pozitiva, cere sfaturi si pune intrebari daca ai nelamuriri cu privire la aspecte profesionale si nu numai. Incearca sa afli in mod subtil informatii despre colegii tai: de cat timp lucreaza fiecare in companie, pe ce pozitii sunt angajati, unde au lucrat in trecut etc. Astfel, vei avea o imagine mai clara asupra ierarhiei din companie si iti va fi mai usor sa te pozitionezi fata de colegii tai.
 
Primul job poate fi o provocare, dar daca esti pasionat de munca pe care o faci si esti dispus sa te dedici activitatilor care iti revin, ai toate sansele sa depasesti orice obstacol pe care ti-l ridica prima experienta ca angajat. Adaptarea depinde de tine, iar tranzitia de la statutul de student sau masterand la cel de angajat poate fi mult mai usoara decat pare daca ai vointa si pasiunea pentru a reusi.
 

Va recomandam si:

Career Guide 2021