CV-ul - cartea ta de vizită, pardon, poza ta de profil! @Open Mind Romania

 
Pe masura ce activitatea de recrutare in regim hibrid sau remote total se extinde, in paralel cu aparenta estompare a efectelor pandemice care au produs-o, regulile clasice in Recrutarea & Selectia & Insertia de Personal devin prea limitative si se impun noi reguli ale jocului. 


Desi procedurile sunt adaptate rapid, conform legislatiei si se vede  in mod clar ca s-a facut un curs intensiv de “remote-izare”, procesul, in ansamblul lui, inca nu este inteles si definit in totalitate. Avem trunchiul dar lipsesc frunzele si florile. Mai este cale lunga si e de mers cu trenul, pana reusim sa ne adaptam cu adevarat si probabil, din lipsa de timp sau mijloace, vom fi nevoiti sa ne urcam din mers in vagoane. Asta deoarece noi, ca si in cazul pandemiei, inca asteptam sa treaca momentul, in loc sa observam, sa ne mobilizam si sa actionam. Mai lipim, mai peticim, mergem pe regim hibrid, angajam remote doar pe unde este strict necesar, mai lalaim procedee, cu gandul ca “la vara o sa fie bine si cald” si ne vom reintoarce sub paturica traditionala, unde ne simtim bine, pentru ca acolo, desigur toti stim, cunoastem, ne pricepem.
 

Limitele teritoriale mostenite in recrutare au disparut peste noapte...

 
...atunci cand, toate companiile, impinse de la spate de pandemie, au fost nevoite sa implementeze modul de lucru partial remote care inainte se plia doar pe un numar limitat de proiecte. 


Odata deschisa Cutia Pandorei, au navalit, pentru aplicantul din piata, cu viteza, aceste oferte de lucru din afara, unde mentalitatile se misca mai cu forta si regruparea se face mult mai repede decat la noi. Pana si modul in care este tradus/ adaptat termenul, ilustreaza cum este perceput la noi: “smart working”=“munca inteligenta”. Noi insa ii spunem “munca de la distanta”, sau mai grav...“ munca de acasa”! 


Chiar daca pana acum candidatii au fost destul de reticenti la modalitatea de lucru remote, ca si noi recruterii dealtfel, totusi ei par a demonstra ca se pot adapta mult mai rapid si ca sunt pregatiti sa schimbe dintr-un click joburi, companii, daca “nu se regasesc” in mediul de lucru al angajatorului, mai ales acum in prag de “the great resignation”.


Oricat de mult as prefera contactul direct cu oamenii pe care ii selectionez si oricat mi-as dori pentru ei prezenta fizica in firma pentru a avea parte de o insertie cat mai rapida, armonioasa si mai eficienta alaturi de colegi, satisfacand astfel si setea lor de socializare, apartenenta, afiliere la un grup/mediu de lucru, realizez ca, modul acesta hibrid, prin care, in continuare, companiile aleg sa isi angajeze personalul, se va dezvolta din ce in ce mai mult chiar si dupa disparitia cauzei care a creat aceasta necesitate.


Asadar se cere regandit si adaptat intregul sistem de recrutare, de training si de integrare al candidatilor.


Cu siguranta toti avem de invatat la acest capitol chiar daca am inceput deja sa o facem. De asemenea, regandite in mod cat mai creativ si toate practicile de HR, comunicari interne, motivare ale angajatilor, bune practici care dezvolta acel sentiment de apartenenta la grup, la valorile companiei in care lucreaza, inovand, schimband tehnologii, prim metode de comunicare la distanta, interactiune virtuala dar si un plus de originalitate. 

Va fi necesar sa invatam mai bine sa transmitem pulsul companiei catre angajatii ei


Acestia sa poata percepe “inima” organizatiei aproape si sa se simta inclusi permanent, in orice manifestare sau activitate care, de obicei, era legata de sediul fizic al companiei. Asta inseamna, nu numai sa vopsim doar scandura din fata portii, ci sa intram direct in bucataria organizatiilor, in sufletul lor si sa ne canalizam acolo toate resursele si investitiile, astfel incat, oamenii sa poata intelege viziunea si valorile companiei si sa se identifice cu ele.


Exista si un sir de efecte adverse ale acestui proces care, cu siguranta, vor aparea in scurt timp, daca nu le acordam atentia cuvenita. Aspectul cheie tine de schimbarile in tehnologie, inovatie dar si de dezvoltarea creativitatii omului de HR/ Recrutare/ Trainer de dincolo de ecran.


Imaginatia si creativitatea in tandem cu pasiunea pentru OM si pentru relatiile interumane


Ele pot ajuta la producerea de idei cat mai originale de comunicare, interconexiune si de intergrare a celor care lucreaza in regim remote si pierd astfel contactul si comunicarea fizica cu echipa.


Ca sa intelegem intregul fenomen sub toate aspectele lui, este de ajuns sa observam nivelul de interconectivitate intre grupurile de noi angajati care, atunci cand intra in firma, se conecteaza instant cu ceilalti pe chaturi, unde schimbul de informatii,
mentalitati si pareri circula super rapid, grupul devenind aproape instant o unica voce, nu mereu cea mai originala, din pacate!


Chiar as zice ca devine pe alocuri prea ragusita, astfel putand fi usor auzita de la distanta de catre cei care, inca analizeaza piata muncii in cautarea angajatorului perfect si a mediului de lucru aurit ca un bob de nisip la lupa slefuit, conducandu-i pe piste false. Astfel, devine o tendinta ca asteptarile candidajatilor sa se canalizeze mai mult pe angajator, devenind aproape instant solicitari de perfectiune, neglijand grija analizei propriei evolutii profesionale si estompand astfel acel PLUS pe care fiecare candidat, prin unicitatea vocii lui, ar putea sa il aduca intr-o  companie. Vorba lui Dalai Lama: “Cand vorbesti tu doar repeti ceea ce stii deja. Dar, daca asculti, s-ar putea sa inveti ceva nou.”


In aceasta falsa viziune, mediul de lucru ar trebui deja construit, finalizat si parafat cu Proces Verbal de Constatare si Receptie a Lucrarii in teren! Insa in realitate mediul de lucru este o constructie, care se dezvolta odata cu compania, iar compania este alcatuita din oameni si, dupa cum stim, “OMUL sfinteste locul”.


Nu este o entitate rigida peste care companiile, dupa analiza temeinica a tipologiei de candidat din piata, adauga un praf de cultura organizationala, praf dezvoltat de piticii programatori din creier, mixt cu un praf de stele, zambete prietenoase, unicorni purpurii, comunicari pozitive in siruri de transparenta aurita, plus un mot de mariri salariale, toate in hora invartite si apoi...hocus pocus: cu drag: toti avansati manageri!


Mediul de lucru este un adevarat organism viu: traieste si se transorma doar nutrit de pasiunea si inteligenta oamenilor care fac parte din el. Cand vom intelege asta, vom intelege si ca sta in puterea si chiar sarcina noastra, a tuturor angajatilor, sa incercam sa urnim micile lucruri, pentru a putea aduce marile schimbari si transforma astfel mediul de lucru existent intr-unul placut, entuziast, potrivit pentru productivitate, creativitate si dezvoltare profesionala dar si personala.

Iar la final... cateva sfaturi pentru candidati, de la un “batran” Recruiter...
























 

Esti din afara localitatii si aplici pentru un job unde nu se lucreaza remote?


Nu te descuraja! Asta, intre noi fie vorba, inseamna desigur timp pierdut pe drum, legaturi proaste, transport precar la cheremul autoritatilor locale. Inseamna un nivel mai scazut de concentrare, inseamna a sta focusat pe o sarcina mai mult timp decat cel estimat. Inseamna un efort mai mare pentru tine dar denota in acelasi timp si o motivatie mai puternica pentru mine!

“Nu am trecut in CV/ vorbit despre acest lucru pentru ca nu este relevant”.


Ce consideri tu irelevant mie mi se poate parea interesant sau denota o aptitudine pe care o caut in profilul unui candidat. Daca nu este o activitate de tipul: “imi place sa-mi petrec timpul liber plimbandu-ma prin oras, avand grija de catelul meu...”, (dar si aici discutabila chestiunea, pentru ca mentiunea asta imi poate transmite ca esti o persoana responsabila), orice activitate este bine sa fie mentionata! 


Trebuie sa fii convins ca sa fii convingator!


Cum imi transmiti in mod convingator ideea ca esti bun?
In primul rand vorbeste deschis, tare si clar, zambeste si elimina cuvintele negative si dubiile din discursul tau. Nu uita ca eu nu te cunosc destul de bine si tot ceea ce spui tu despre tine, mai ales lucrurile negative, eu tind sa le cred si sa le retin! Si, mai ales, nu ma intreba pe mine daca ai putea sau nu. Daca tu nu esti convins ca poti... nu cauta in mine un speaker motivational, caci tu trebuie sa convingi ca esti potrivit pentru acest job! 


Nu pune carul inaintea boilor!


De multe ori cereti doar detalii si informatii superficiale, urmand sa va decideti apoi sa va angajati in functie de salariul oferit sau in functie de cat de mult si frumos v-a zambit recruiterul la interviu. Este singurul moment in care aveti tot dreptul sa adresati intrebari, ca sa puteti intelege, cu adevarat, cat si ce din compania respectiva vi se potriveste voua, personal si profesional, ca sa evitati astfel, dupa scurt timp de la angajare, sa renuntati pentru ca... “ nu va regasiti”. Nu faceti decat sa pierdeti astfel timp pretios din viata voastra.


Sunteti siguri ca doriti sa va angajati?


Unii candidati au o atitudine care transmite clar ideea ca nu doresc sa fie aici, la interviu. “A se angaja” inseamna “a se obliga la ceva, a-ti lua un angajament”. Este o definitie simpla, nu complicati lucrurile inutil!


Lucrati mai putin la CV si mai mult la prezentare!


Nu mai copiati de pe internet tot felul de titluri in engleza ca sa para ca ati facut ceva important. Forma CV-ului si a cuvintelor din el nu transmit in mod suficient si eficient cine sunteti. Mai bine alocati acel timp ca sa va puneti ideile in ordine, sa va faceti o schema mentala in care sa includeti cine sunteti, ce doriti de la societatea respectiva, unde vreti sa ajungeti in final si prin ce mijloace (adica mai pe romaneste daca aveti cu ce).


 In acest sens am intalnit:


•    “Agent de vanzari”, mai precis “vand haine la prieteni... pe Facebook..adica le iau de pe ici pe colo si le vand...stiti cum e... si cand nu am ce sa mai vand, le vand si pe ale mele!”;

•    “Asistent administrativ” adica “la mama ca are o taraba in piata si ma ocup eu sa ii cumpar semintele”;

•    “Administrator de firma” adica “ de fapt este sotul meu dar eu mai trec pe acolo uneori”;

•    Cunostinte operare calculator? “-Nu, deloc, dar invat eu, ma descurc, gen ma pricep, le am cu de astea!”;

•    “Am lucrat in domeniul IT...adica bagam pe la prieteni Windows 9”;

•    Limba italiana? ”-Nu, dar chiar doream sa o invat in curand, ma puteti ajuta dvs?” etc.


Iar daca tot vorbim de CV, sectiunea “Despre mine” ar trebui completata doar daca aveti ceva relevant de spus despre voi. De evitat:


•     “Sunt o persoana sanatoasa, dornica de a ma perfectiona”;

•     “Am abilitatea de a ma exprima”;

•     “Sunt responsabil pentru orice tip de actiune pe care o fac”;

•     “O pers.f muncitoare, professionalism, precizie”;

•     “Imi place sa-mi petrec timpul liber plimbandu-ma prin oras, avand grija de catelul meu. Petrec timp cu prietenii si merg la cumparaturi”;

•     “Iau decizii in momente de cumpana”;

•     “Sunt o persoana dinamica, care rezolva probleme orientate spre rezultate”;


•     “Am desfasurat practica din domeniu Horticol-taieri curatat la pomicultura si pomologie, vita de vie taieri, drajonat, dirijat, palisat, repicat, semanat, administrat ingrataminte-legumicultura, iar pe partea floricola am desfiintat si am plantat in campul didactic butasi, flori de sezon, plivit s.a.)”;


Bune abilitati de comunicare, dobandite in urma unor activitati desfaturate in perioada liceului;

Bune abilitati de conducere a unei echipe, dobandite pe parcursul a 4 ani de liceu;

Bune abilitati de coordonare a proiectelor, datorate unor cursuri si lectii predate in liceu

Implicari in realizare de proiecte si desfasurare a proiectelor”;


•“Urmeaza sa-mi folosesc abilitatile intelectuale si practice in activitatea din viitor”;

•“Caut un proiect profesional in care aplecarea spre nevoile clientului...sunt extrem de importante”;

•“Sunt capabila sa desfator diferite activitati fie pe cont propriu fie intr-un colectiv”;

•“...atentia este distribuitiva in toate cele necesare. Nu consum alcool si nu fumez”;

•“Sunt si o persoana care doreste ca totul sa fie perfect, deoarece eu ma pun cu usurinta in pozitia consumatorului caruia ii ofer un serviciu si doresc sa ii satisfac toate nevoile intr-o maniera placuta si utila”.



In rest...toti sociabili, punctuali, orientati spre nou, dinamici, energici, le plac provocarile si promit sa dea tot ce pot!


Liliana Pastragus, Recruiter/HHR/Trainer-Open Mind Romania

Coordonator al Departamentului de Recrutare si Training+ HHR in cadrul firmei SC OPEN MIND GRUPPO OM SRL, cu o experienta de 13 ani in Recrutare, Training pe Comunicare si Vanzari, HR, consumator de psihologie si iubitoare de oameni...de la distanta.

Persoana pozitiva... nu Covid!

Directa si sincera: te simti ofensat de lucrurile pe care le spun? Imagineaza-ti lucrurile pe care le tin pentru mine!



Ca trainer am inteles pe tot parcursul carierei mele ca este bine sa inveti din greselile altora.

Mi-as dori ca oamenii sa invete ceva de la mine.



Specializari si Talente : Mancator emotional.


Punct forte:

Capacitatea de a-mi face constant griji, s-a demonstrat ca 90% din lucrurile pentru care imi fac griji nu se intampla niciodata, deci metoda asta functioneaza!

Punct slab:

Nivelul meu de incredere: selfie fara filtru...o data pe an...in baie.. cu usa inchisa!


Mai jos, cele 5 secrete ale succesului pe care l-am dobandit de-a lungul anilor:


5. Tale!
4. Secretele
3. Oricui
2. Spune
1. Nu

 

Citeste si:
 

 

Va recomandam si:

Care sunt asteptarile angajatorilor pentru piata muncii in 2022?

  Vrei cele mai bune articole Hipo.ro pe Email?
Dar Job-uri de la cei mai doriti angajatori?

ULTIMELE JOBURI