10 Intrebari de interviu si raspunsuri menite sa impresioneze - Partea II


 

Citeste prima parte a articolului AICI


articol scris de Octavia Niekoop, Career Coach, co-founder of HighEdu Start-up

6. Poti te rog sa ne descrii cea mai mare realizare profesionala a ta?

Recrutorii vor realizari, nu task-uri-le pe care le ai de facut zilnic.

...Pff. Iar trebuie sa raspund la intrebarile astea! Dar nu am zis adineaori ce fac la munca?? Ok. Ok. Pai hai sa vad...Inca ma gandesc. De ce (pisici!) nu m-am gandit de acasa la asta. Nu ca nu as avea realizari. Daca n’as fi eu la munca, nimic nu s-ar face fara mine. Iar imi ia mult timp pana raspund, of...!

Ok. Ti-e greu sa gasesti realizarea care te pune cel mai bine in valoare? Alege-o atunci raspunzand la intrebarea: When have you been the hero of the day? Da, nu m-am putut abtine (din nou ^_^) sa nu o scriu in engleza. Scriu si in romana, stai linistit: Cand ai fost tu eroul zilei la munca?

Cum...? Nu ai fost niciodata...? Ca seful nici macar nu a observat ce ai facut (dar nici tu nu i-ai zis)? Si colegii nici nu au reactionat? Who cares?? Intrebarea de fapt este: Cand ai fost eroul zilei la munca pentru tine insuti?

Nu ne comparam cu altii ci cu noi insine, cei de ieri.

Asadar... banuiesc ca acum te-ai gandit si ti-ai ales un achievement. Kudos! Stii ce-ti mai trebuie? Cifre. Statistici. Procente.

Here are some tips:

  • Realizarea selectata sa fie de la ultimul tau job. Si sa fie recenta. Nu una de acum 7 ani.
 
  • Pregateste pix si foaie. Cand ajungi la cifre, le si scrii (subliniezi, incercuiesti, trasezi sageti). Fii pregatit sa le si explici daca ti se cere.
 
  • Incheie mereu cu impactul sau rezultatul obtinut pentru companie.
“In pozitia mea actuala [sau la ultimul meu job], am revizuit modul in care abordam clientii la sfarsitul perioadei contractuale. In plus fata de scrisoarea clasica oficiala si legala de reamintire, am creat o serie de emailuri prietenoase trimise din timp si am scris si un articol in newsletter-ul saptamanal. Ca rezultat am imbunatatit retentia cu peste 25% fata de anul anterior. Acum aceasta abordare face parte din strategia companiei de marketing.”

- Nu lucrezi cu clienti si nu te ajuta raspunsul?
Uite aici structura pe care o poti folosi cand te pregatesti pentru interviu. E foarte buna si cand completezi in CV/Cover Letter achievements-urile tale:

“In [pozitia mea actuala][sau la ultimul meu job],...
...am [revizuit, imbunatatit, actualizat, introdus] ...[un mod de lucru vechi/nou in companie].
In plus fata de [ce se facea inainte],...am [creat, adaugat, scos, corectat] ...[concret ce am facut].
Ca rezultat/impact am [imbunatatit, crescut, diminuat, redus, maximizat] [retentia, vanzarile, defectele,
cota de piata]... cu [procentul] fata de [anul/perioada anterioara, concurenta, media pietei].”

7. Da-ne te rog un exemplu cand te-ai confruntat cu o provocare/problema si cum ai depasit-o?

E un exemplu tipic de intrebare situationala. Cercetarile au aratat ca acest tip intrebari sunt in proportie de 55 % predictive atunci cand se doreste anticiparea comportamentul viitor al unui angajat la munca (fata de 10% pentru intrebarile situationale). De aceea le intalnim in aproximativ 70% din interviuri (din nou subliniez: ce bine este se ne pregatim din timp!). Ele ofera recrutorului o idee legata de modul in care abordezi si rezolvi problemele/ provocarile ivite la munca.

...Provocari la serviciu sunt tot timpul. As vrea sa stiu o modalitate in care sa raspund fara sa ma repet si care sa ma puna in evidenta. Poti te rog sa ma ajuti?

Sure! Stay positive. Citeste mai jos:
Mai intai vreau sa iti reamintesc ca aceasta intrebare nu e un indemn sa iti barfesti seful si colegii.

Apoi vreau sa iti amintesti de raspunsul anterior, cel cu cifre. Da-Da! Vorbesc din nou de cifre. Ei te intreaba de probleme/provocari si tu vei intoarce situatia in favoarea ta, facand acest dialog (inca o data!) inca o oportunitate sa te pui in valoare (Shine baby, shine!! :D )

Asadar... Wait for it...Wait for it....

...Here you go:
Ca sa raspunzi cu succes la intrebare, poti sa folosesti tehnica de raspuns STAR.
Adica vei crea un raspuns din 3 parti:
  • Situation (sau Task)
  • Action
  • Result
Astfel e putin probabil sa te exprimi defectuos (incoerenta, repetitie, pauze lungi) atunci cand dai raspunsul. De fapt te va ajuta sa devii un storyteller mai bun si vei acapara atentia celor care te intervieveaza. Uite doua exemple:

Provocare in domeniul de business - aici putem vorbi pe larg.

1.Situation: Veniturile magazinului nostru de produse cosmetice online scadeau vertiginos si foarte multi clienti se dezabonau.

2.Action: Am creat un pachet promotional care continea pe langa produsele noastre de baza, si produse din gama premium, sub forma de cadou, in ambalaje-mini potrivite pentru calatoria cu avionul. Aditional am creat un program intens de ad-uri pe Social Media (FB/Insta/Twitter) avand ca tinta segmentul celor ce vizitau paginile agentiilor de turism, companiilor aeriene, tur operatorilor si grupurilor last-minutes.

3.Result: Vanzarile au crescut cu 15% in primele 2 zile si cu 20% pana la sfarsitul promotiei, atunci cand postarea a atins o populatie mai mare. Campania a atras atentia unui mare operator turistic cu care am inceput o colaborare pe termen lung pentru achizitionarea de colectii de mini-produse exclusiviste pentru clientii lor, asadar o cifra de afaceri prognozata de 300 k EUR/an.

Provocare legata de colegi/sef - aici raspundem succint.

1.Situation: Atunci cand am ajuns sa coordonez o echipa de colegi, fara a le fi ierarhic sef, m-am confruntat cu diverse opozitii legate de nivelul meu de experienta si seniorat, ceea ce ingreuna foarte mult avansarea proiectului nostru.

2.Action: In momentul in care am constientizat situatia, am programat o intalnire separata cu persoanele in cauza, abordand deschis si cu onestitate aspectele pe care le observasem. Totodata le-am subliniat importanta lor ca si membri de echipa in cadrul proiectului si faptul ca eu aveam foarte mult de invatat de la ei.

3.Result: Din acel moment, atmosfera a fost mult mai relaxata la sedinte, am inceput sa iesim din cand in cand la masa impreuna, iar acest lucru a avut un efect asupra productivitatii noastre, reusind sa impingem proiectul astfel incat l-am incheiat la timp.
 

8. Unde te vezi in cariera peste cinci ani?

Cred ca deja te-ai prins ca retentia este cruciala pentru sanatatea unei companii. Intrebarea aceasta, pare sa iti masoare cumva “setea” de promovare (sau lipsa ei). Si este adevarat, ea evalueaza abordarea ta fata de cariera. Dar este si un mod prin care recruiterii si managerii angajatori determina cat de probabil vei ramane in rolul pentru care ai aplicat.

Peste 5 ani? Parca pe net vazusem ca intrebarea era cu 3 ani. Bine macar ca nu m-au intrebat cum ma vad peste 10! Prea departe in timp pentru mine! Stai sa vad cum e treaba, daca ne intelegem, daca totul e bine, sa fiu platit, etc.!!
 

Tips & Tricks:

  • E important sa amintesti in raspunsul tau si pozitia pentru care aplici dar fereste-te sa te exprimi ca si cum aceasta sta in calea succesului tau.
 
  • Formuleaza obiective si arata-ti interesul pentru cresterea ta in companie
 
  • Focus mai degraba pe abilitati si experienta decat pe nume de pozitii
“Pe termen scurt, obiectivul meu este sa imi dezvolt abilitatile pe pozitia de specialist de marketing si sa invat cat mai multe despre industrie. La un moment dat, mi-as dori sa trec pe un rol de specialist senior si acesta este si motivul pentru care eu consider compania dvs. atractiva. Inteleg ca ea ofera angajatilor posibilitatea de a se dezvolta intern, lucru pe care il consider foarte valoros."

- Stiu. Te intrebi unde apare in raspuns cifra 5? Ei bine nu apare. Si acesta este un mic secret: a raspunde exprimandu-te la modul general: pe termen scurt/lung/la un moment dat/peste o perioada. Depinde mult de tine promovarea viitoare, iar daca esti cu adevarat un talent firma te va promova oricum.
 

9.Ce calitate a ta, simti ca va contribui cel mai mult la succesul tau in cariera?

Iata o intrebare pe care cand o aud, nu pot sa nu ma gandesc decat la un chelner intr-un restaurant, care vine la sfarsitul unei mese la un client si ii zice: “Doriti desert? Fiind al 100-lea client pe ziua de azi, il primiti gratis!!!”

Iti dai seama ca poti imediat sari si ridica in slavi fiecare din atu-urile pe care le ai in maneca. Dar stai putin, aici trebuie sa te pui in pantofii intervievatorului. Trebuie sa il hranesti. Da. Trebuie. Si ce mancare ii place lui cel mai mult? Desert zici? Da!! Zici bine.

Iata raspunsul-desert:
“Cea mai mare calitate a mea este flexibilitatea pentru ca am ajuns sa invat faptul ca in mediul de munca al secolului 21, indiferent de locul de munca unde am profesat, schimbarile sunt de la o zi la alta si chiar in interiorul unei singure zile, de la un moment la altul. Mai mult, unele proiecte sau activitati necesita lucru individual, iar altele din contra - lucrul in echipa. Avand flexibilitatea sa ma adaptez la job, am depasit constant asteptarile managerilor mei.”

Flexibilitatea este cheia aici si am sa explic de ce. Fiecare dintre noi am experimentat pe propria piele faptul ca schimbarile sunt pretutindeni si uneori ne iau prin surprindere. Nici noua nu ne plac atatea schimbari cand era clar ce am agreat/ce scrie in contract/ce cantitate se stipula/ce timp de livrare/ce standard de calitate etc.

In momentul in care survine modificarea, focusul nostru este (sau ar trebui!!!! sa fie) pe gasirea unei solutii nu pe de ce/cine n***a e de vina/nu se poate!/hai sa va explic cum sta treaba/etc.

Si atunci daca am clarificat ca focusul este pe solutie, iar angajatul nostru, caruia ii cerem sa ne ajute cu implementarea ei, se frustreaza si performeaza mai lent (“Ia uite, seful ieri mi-a zis una si azi imi cere cu totul altceva, ce se intampla? care-i faza?”) atunci managerul e clar ca isi doreste un angajat F L E X I B I L.

Asta nu inseamna ca nu trebuie sa il informeze, sa se comunice, etc. Tot ce vreau sa spun este ca un angajat flexibil face ca echipa sa progreseze intr-un tempo mult mai rapid decat un angajat blocat in lucruri fixe. Growth Mindset vs. Fixed Mindset.

Pe acest subiect recomand cartea “Who Moved my Cheese, An Amazing Way to Deal with Change in Your Work and in Your Life” scrisa de Spencer Johnson. In romaneste: “Cine mi-a luat cascavalul”.


10. Cate mingi de baschet intra in aceasta incapere?

E faimoasa intrebare de la Google.

Si Dropbox pune un set de intrebari foarte dragutze iar mie imi place acesta: “Daca am fi atacati de zombie, care ar fi primul lucru pe care l-ai face?

Va dati probabil deja seama ca la intrebarea cu zombie raspunsul poate fi E X T R E M de creativ! La cea de la Google, recruiterii se asteapta la ceva. Dar... la CE?

Iata la ce:

  • Acorda-ti ceva timp sa raspunzi, gandeste-te.
 
  • Pune intrebari! De exemplu la intrebarea cu mingile de baschet, intreaba: sunt umflate sau dezumflate?
 
  • Gandeste cu voce tare in timp ce treci prin scenarii si iti croiesti drum spre raspuns.
Pentru intrebarile funny/bizare, tine minte ca de obicei raspunsul este irelevant. Managerii angajatori nu cauta raspunsul corect ci se uita sa vada modul in care ajungi la raspuns.

Acum daca ai sa cauti pe net raspunsul de la intrebarea de interviu:”How many cows are in Canada” (tot de la Google), ai sa vezi o varietate mare de abordari. Mie imi place urmatoarea:

Answer: Zero. There are no 'cows' in “Canada”. Or ... I guess 0.25 since they share the letter c.

 

Citeste si:

 

Va recomandam si:

Model scrisoare de intentie. Descarca modele pregatite de specialisti dn care merita sa te inspiri