6 abilitati de cariera pe care le dezvolti la cumparaturi

Din ce in ce mai multi angajatori cauta la candidati o serie de soft skilluri, constienti fiind de faptul ca prin practica, cunostintele necesare se dobandesc mai repede.

Care sunt insa aceste abilitati pe care recruiterii le urmaresc si cum poti sa le dezvolti? Conform survey-ului “Cum va fi piata fortei de munca in 2014”, o parte din abilitatile “soft skills” urmarite de angajatori sunt: orientarea catre rezultate, flexibilitate si adaptabilitate, proactivitate, capacitatea de analiza sau managementul stresului.

De multe ori, fara sa constientizam, multe abilitati se formeaza din cele mai simple si mai placute pasiuni din viata de zi cu zi, iar una dintre acestea este shoppingul.

Daca te consideri un expert cand vine vorba de cumparaturi, iata care sunt principalele skilluri pe care le-ai dobandit si care te vor ajuta la locul de munca:


Capacitatea de analiza
De cate ori s-a intamplat sa iti cumperi un articol vestimentar, iar ulterior sa gasesti altceva care iti placea mai mult si sa regreti faptul ca te-ai grabit? Important a fost faptul ca ai cautat in continuare si ai avut ocazia sa observi ca prima varianta care se potriveste cautarii tale nu este neaparat cea mai buna.

In decursul sesiunilor petrecute la shopping ai invatat faptul ca inainte de a face o achizitie trebuie sa iei in calcul toate optiunile pe care le ai la dispozitie. Exact acelasi lucru ar trebui sa il aplici si la locul de munca.

De fiecare data cand ai de rezolvat un task si ai gasit o solutie la problema, nu te opri acolo. Mergi un pic mai departe, uita-te si prin “magazinul vecin”. Un adevarat profesionist isi epuizeaza intodeauna toate resursele pe care le are la dispozitie in scopul de a obtine rezultatele dorite.

Bun management al timpului si resurselor financiare
Un pasionat de shopping cu experienta isi cunoaste bine resursele si limitarile: cat timp ar trebui sa fie alocat, care este bugetul permis, in ce situatii exceptionale merita bugetul sa fie suplimentat si cum ar fi cel mai eficient sa fie acesta impartit.

Un bun time management si o impartire rationala a bugetului este un plus care te va ajuta la locul de munca. Imagineaza-ti programul de lucru ca o zi la cumparaturi. Cu ce task-uri ar trebui sa incepi? Cat iti ia fiecare task in parte (bazandu-te pe experienta anterioara) si cum ar trebui sa-ti aloci resursele?

Invata din situatiile familiare cum sa capati un mai bun time management si cum sa adopti cele mai fezabile solutii in contextul limitarilor bugetare.

Luarea rationala a deciziilor
Nu te arunca asupra celei mai scumpe variante pentru ca uneori nu faci decat sa platesti brandul, dar nu alege nici versiunea cea mai ieftina pentru ca in final te convingi ca lucrul ieftin nu are multe sanse sa fie de calitate.

Intodeauna trebuie sa existe o balanta si in cazul in care pretul devine relevant, trebuie sa stii unde iti permiti sa scazi din calitate. Acelasi lucru se aplica si in job: orice decizie trebuie sa fie rationala, bazata pe rezultatele dovedite.

Orientarea catre rezultate
Cand vine vorba de cumparaturi, exista limite clare. In functie de ocazia pentru care iti cumperi accesoriile vestimentare, de felul in care arati, de lucrurile care iti plac, de culorile care ti se potrivesc reusesti sa-ti impui anumite limite de fiecare data.

Aceasta capacitate de a gandi imaginea de ansamblu si de a lua in calcul toti paramerii trebuie aplicata si la job. Una din principalele probleme intampinate de multi angajati este aceea de a nu reusi sa se adapteze la cerintele impuse, rezolvand taskurile primite intr-o maniera personala.

Desi aceasta poate fi o varianta mai potrivita si mai eficienta, de multe ori rezultatul final trebuie sa imbrace pe altcineva. Fie ca este vorba de o sarcina primita din partea unui client sau din partea superiorului, urmatorul lucru trebuie retinut din shopping: nu conteaza cat de frumoasa este o haina, conteaza sa i se potriveasca celui care trebuie sa o imbrace.

Orice obiectiv pe care il ai de indeplinit trebuie sa obtina aprobare de la management. Retine acest lucru si vei reusi sa scapi de stresul si energia consumata in mod neproductiv in cadrul discutilor referitoare la rezolvarea unui task. In functie de cel care imbraca haina trebuie aleasa si solutia cea mai potrivita.

Dezvoltarea abilitatilor de negociere
Tehnicile de negociere sunt utile in orice situatie, dar in special la locul de munca, fie ca trebuie sa discuti cu un coleg, cu seful sau cu unul dintre clienti.

Shopping-ul te invata cum sa iti dezvolti aceasta abilitate si cum sa solutionezi eventualele conflicte, reusind sa primesti sa porti o discutie bidirectionala. Invata din ocaziile in care ai reusit sa ajungi la o situatie mutual acceptata atat de tine cat si de vanzator si aplica si in cadrul jobului.

Evaluare si prognoza
La sfarsitul unei zile de shopping, care este primul lucru pe care il faci cand ajungi acasa? Cel mai probabil iei din nou la probat hainele pentru a te asigura ca acestea se potrivesc la fel de bine ca in cabina de proba. Uneori este mai bine decat tineai minte, alte ori privesti lucrurile in alta lumina si realizezi ca poate nu a fost cea mai inspirata alegerea facuta si deja te gandesti cand ai putea sa te intorci sa remediezi situatia.

La sfarsitul unei zile de lucru, fa acelasi lucru cu taskurile indeplinite. Mai arunca o privire asupra lor si asigura-te ca rezultatul este acela pe care il stiai. Uneori poti realiza ca mai exista lucruri de imbunatatit.

Asa cum nu ti-ar placea ca cei din jur sa te vada cu un accesoriu vestimentar nereusit, ai grija ca nici la locul de munca sa nu iti faci munca intr-o maniera pe care nici tu nu o apreciezi in totalitate.


 

Alte articole din aceasta categorie:
5 abilitati de cariera pe care le dezvolti din Jocurile pe PC

Va recomandam si:

Vara aceasta iti gasesti job-ul potrivit! 850 de joburi si internship-uri la Targul Virtual Hipo.ro pentru Absolventi

  Vrei cele mai bune articole Hipo.ro pe Email?
Dar Job-uri de la cei mai doriti angajatori?