Ai nevoie de un brand ca angajat?


 
 
În multe discuÈ›ii de coaching pe zona profesională observ că există o tendință din partea diverÈ™ilor profesioniÈ™ti ca managerul să vadă ce eforturi se depun, să vadă gradul de implicare, să vadă rezultatele, să vadă că merită să fie promovat, să vadă că este nemulÈ›umit. TendinÈ›a aceasta pune foarte mult responsabiltatea de a creÈ™te dezvoltarea profesională a angajatului doar pe umerii managerului. Dar dacă managerul nu vede, ce rămâne de făcut?
 
Ajută să fii mai vizibil?
 
Principial vorbind, dacă faci o treaba bună, ar trebui să fie suficient, munca ta vorbeÈ™te pentru tine. Doar că trăim într-o eră a suprastimulării, în care fiecare dintre noi este bombardat zilnic cu task-uri, mail-uri, deadline-uri, mesaje pe whatsapp, articole de citit, È™i lista poate continua. TendinÈ›a naturală a creierului nostru este să ne uităm la cine È›ipă mai tare sau cine străluceÈ™te mai tare.

Doar că a fi vizibil nu este despre a È›ipa sau a străluci mai tare, este un process care ia timp, se construieÈ™te pas cu pas È™i ajută la a-È›i valoriza expertiza de angajat, ceea ce te poate ajuta atât în cadrul organizaÈ›iei din care faci parte cât È™i în momentul când vrei să schimbi organizaÈ›ia.

A fi vizibil nu înlocuieÈ™te competenÈ›a profesională, adică dacă nu eșți un profesionist care livrează ceea ce promite, vizibilitatea nu poate fi susÈ›inută.

AÈ™ mai adaugă că lucrând la propria vizibilitate, poÈ›i creÈ™te prin faptul că îÈ›i depășeșți anumite limite interne È™i te expui la experienÈ›e diverse.
 
Cum să-ți construieșți vizibilitatea?
 
‘Nu-i frumos să te lauzi!’ e o vorba pe care o auzim de când suntem mici sau cel puÈ›in, în generaÈ›ia mea s-a auzit mult. Poate de aici È™i dificultatea de a ne scoate în evidență aptitudinile, calitățile È™i rezultatele.
Deci cum ai putea să fii mai vizibil fără să te lauzi È™i fără să fii mereu în lumina reflectoarelor?
 
Pun mai jos câteva sugestii cu menÈ›iunea că este important să te uiÈ›i în ce fel se potrivesc contextului tău sau cum le-ai putea adapta. Nu reprezintă o reÈ›eta universală, È™i cred eu că nici nu-È›i È™tirbesc din autenticitate.
 
1.     Spune-È›i părerile în È™edinÈ›e
 
Ar fi ideal ca înainte de orice È™edință să te uiÈ›i peste agendă, să vezi ce înÈ›elegi, ce nu înÈ›elegi, să-È›i pregăteșți niÈ™te întrebări pentru ceea ce nu înÈ›elegi. Dacă se cere feedback, oferă-l pe cel ce È›ine de tine.
O temere care apare în multe discuÈ›ii este că poate ceea ce spun în È™edință nu este relevant sau folositor. Atâta timp cât rămâne doar în mintea ta, e doar o presupunere. Când alegi să îÈ›i expui părerea, chiar dacă nu este cea mai valoroasă, poate constitui teren pentru a se construi pe ea.
Dacă simÈ›i că ai nevoie să mai construieșți la partea de încredere în forÈ›ele proprii sau la felul în care te poÈ›i expune, poate fi util un process de coaching.
 
2.     GăseÈ™te-È›i un mentor
 
Dacă organizaÈ›ia în care eÈ™ti are un program de mentoring, înscrie-te în el. Dacă nu are un astfel de program, încearcă să afli mai multe despre oamenii care te inspiră din organizaÈ›ie È™i roagă-I să îÈ›i fie mentori. Un mentor poate să îÈ›i poveseasca din experienÈ›a lui, să-È›i spună cum reuÈ™eÈ™te să treacă peste obstacole, ce te ajută când e nevoie să iei o decizie È™i poate fi un bun ambasador pentru È›ine în organizaÈ›ie.
Propriul manager poate fi mentorul tău sau te poate ghida să-ti găsesti un mentor în organizaÈ›ie. 
 
 
3.     Propune proiecte intredepartamentale ori pe parte profesională, ori pe parte personală
 
Un proiect interdepartamental poate fi o participare la un maraton, și ajută dacă ești inițiator și ajuți la implementare.
Un alt exemplu de proiect interdepartamental poate consta într-un grup de sprijin pentru păstrarea echilibrului între viață profesională È™i cea personală, în care să fie implicaÈ›i oameni din mai multe departamente.
Indiferent dacă propui chiar tu proiectul, sau dacă eÈ™ti doar reprezentant al departamentului tău într-un proiect interdeparamental, ajută la expunerea ta către  departamente diverse din organizaÈ›ie, poÈ›i cunoaÈ™te mai mulÈ›i colegi, poÈ›i înÈ›elege mai bine ce fac ei È™i ce rol au în organizaÈ›ie.
 
 
4.     Èšine prezentări despre ceea ce faci sau ceea ce te pasionează
 
Dacă ai o pasiune sau un hobby, nu te sfii să împărtășeșți despre acestea È™i în cadru organizaÈ›ional.
Sau dacă simÈ›i că stăpâneșți bine o anumită aplicaÈ›ie, o anumită metodologie, vezi ce interes există în oganizatie pentru a împărtăși know how-ul tău.
 
 
5.     Fructifică-È›i profilul de LinkedIn (sau cel de pe social media)
 
Dacă ai un cont activ pe LinkedIn foloseÈ™te-l că să împărtășeșți din părerile tale ca profesionist, sau poate fi un share al unui articol ce È›i-a plăcut.
Conectează-te cu profesioniÈ™ti din zona ta de expertiză È™i iniÈ›iază discuÈ›ii cu ei, fii curios despre ce provocări întâmpina ei, împărtășeÈ™te la rândul tău cu ce te confrunÈ›i tu (ai grijă la detaliile care È›in de etică).
 
6.     Voluntar
 
Astăzi e mult mai vizibilă È™i apreciată activitatea de voluntariat. Voluntariatul îl poÈ›i face ori în cadrul organizaÈ›iei într-un proiect specific – poÈ›i fi îndrumător pentru un nou angajat sau te poÈ›i implica în cauzele sociale curente.

7.     Fă-È›i treaba ta într-un mod profesionist
 
AÈ™a cum spuneam È™i mai sus, orice pas pe care îl faci înspre vizibilitatea ta ca angajat contează È™i aceÈ™tia doar completează munca ta.
 
 
Concluzii
 
Înainte de a ne aÈ™tepta că alÈ›ii să ne vadă, e important să ne punem È™i noi în valoare ca profesionișți. Cred că atunci când È™tim să ne punem în valoare într-un mod care să fie în acord cu cine suntem, ii putem inspira È™i pe alÈ›ii să facă la fel dar È™i  să creÈ™tem ca oameni È™i profesionișți.
La întrebarea din titlu, dacă avem nevoie de un brand de angajat, răspunsul meu este ‘da, avem nevoie’.
Brandul de angajat nu este despre a avea o insignă, ci cumulează principii de viață, valori și credințe care ne reprezintă și a lucra la el este un process continuu.


Nicoleta Neghina, Viitorul meu

Am lucrat 10 ani în resurse umane cu accent pe partea de recrutare, compensaÅ£ii ÅŸi beneficii, proiecte de outplacement ÅŸi dezvoltare organizaÅ£ională. In prezent sunt Coach (PCC level) acreditat de către FederaÅ£ia InternaÅ£ională de Coaching. Practic coaching-ul din 2017. ExperienÅ£a de coaching s-a centrat pe teme precum echilibru personal vs profesional, schimbarea de carieră, regăsirea motivaÅ£iei, situaÅ£ii de relaÅ£ionare, prioritizare. Sesiunile de echipă s-au concentrat pe identificarea de obiective comune, îmbunătăţirea relaÅ£iilor în cadrul echipei, creÅŸterea performanÅ£ei.
Cred că schimbarea începe prin noi, ÅŸi de aceea sunt implicată în mai multe proiecte de voluntariat, cu impact în educaÅ£ie ÅŸi în schimbarea mentalitaÅ£ilor în societatea românească.

Va recomandam si:

Navigating the Future of Work: an interview with Marius Clapon, Head of IT Delivery @MassMutual Romania