Marcela Sumanariu, Bosch Service Solutions Timișoara: proactivitatea ne-a ajutat să ne adaptăm cu agilitate noii realități



Cum te numești și cu ce te ocupi?

Mă numesc Marcela Sumanariu și sunt people person. Activez în domeniul HR de peste nouă ani, încă din timpul facultății. De anul trecut coordonez echipa locală de recrutare, formată din șase persoane. 
 
Compania Bosch Service Solutions face parte din Grupul Bosch și este prezentă pe piața din Timișoara încă din anul 2007. Suntem unul dintre principalii furnizori de servicii externalizate pentru alte locații Bosch din Europa și livrăm, atât pentru diferite divizii Bosch din lume cât și pentru clienți externi, servicii precum contabilitate, finanțe și controlling, suport vânzări si logistică, achiziții, IT și suport tehnic, customer experience, suport producție, order management, etc.


Pandemia de COVID-19 a afectat întreaga lume, care a fost momentul în care v-ați dat seama că trebuie să luați măsuri?

Primul semn de întrebare cu privire la criza din sănătate ni l-am ridicat încă din luna ianuarie, de la apariția primelor știri despre noul coronavirus. Atunci, echipa de Business Continuity Management s-a mobilizat, s-a întrunit și a gândit diverse scenarii de lucru, dar și o serie de soluții și măsuri care să asigure continuitatea operațiunilor noastre în contextul pandemiei. Uitându-mă în urmă, îmi amintesc că primele semne cum că lucrurile iau o turnură serioasă au început să apară spre sfârșitul lunii ianuarie, odată cu primele interdicții de călătorie venite de la sediul central din Germania. Apoi, toate deciziile din perioada imediat următoare au fost luate în „real time”, iar la doar câteva zile de la  închiderea școlilor și a grădinițelor, întreaga organizație a trecut pe sistem de Work-from-Home. Suntem un business preponderent digital, dar abia în aceste momente fără precedent am realizat cât de mult contează această trăsătură pentru o companie, independent de dimensiunile sale. De asemenea, în perioada de lockdown, dar și în cea imediat următoare, am devenit 100% digitali. În acest context, am mutat toate sesiunile de training în online și am amânat sau anulat toate călătoriile în scop de afaceri. Și pentru că avem convingerea că domeniul resurselor umane și cel al comunicării fac casă bună împreună, am intensificat activitățile de comunicare internă și ne-am menținut informați toți colegii cu privire la deciziile echipei de Business Continuity, prin intermediul unor informări săptămânale.
 
A fost vreuna dintre măsuri mai dificil de implementat?

Da și nu. Chiar și înainte de izbucnirea pandemiei, ofeream angajaților opțiunea de a lucra de acasă un anumit număr de zile pe lună. Este o facilitate și o practică uzuală pentru Bosch, pe care noi o numim Work-from-Home, iar astfel locația noastră a fost printre primele din divizia Service Solutions, la nivel global, care a reușit să ofere angajaților posibilitatea de a lucra de acasă. Ceva mai dificil a fost să adaptăm, de la o oră la alta, infrastructura tehnică astfel încât să susțină munca la domiciliu, în procent de 100%, pentru toți colegii noștri. Cred că extinderea serviciilor de IT - cum sunt cele de comunicare, monitorizare, raportare sau oferirea de suport tehnic - a fost cea mai mare dificultate pe care am întâmpinat-o. Ne-am mobilizat, însă, rapid și am reușit să suplimentăm numărul de echipamente disponibile (laptopuri, căști, monitoare), pentru ca toți colegii să poată lucra în siguranță de acasă.

Cum au primit angajații măsurile de siguranță?

Pe scurt: cu deschidere și maturitate. Dacă intrăm în detalii vă pot mărturisi că da, colegii au apreciat faptul că și-au putut continua activitatea în siguranță, de acasă, dar că sunt și mulți colegi cărora le lipsește interacțiunea de la birou și care așteaptă cu nerăbdare revenirea și mai ales discuțiile face-to-face care pe toți ne ajută, de cele mai multe ori, să rezolvăm mai rapid sarcinile de serviciu. Lucram, încă de dinainte de pandemie, la un proiect pilot prin care ne dorim să extindem numărul de zile de lucru de acasă. Ceea nu știam atunci când l-am demarat era dacă și în ce măsură va fi afectată productivitatea. Temerile noastre s-au dovedit nefondate și am avut plăcuta supriză a fost să descoperim că lucrurile funcționează în parametri normali și productivitatea oamenilor este la fel de ridicată chiar și în regim de tele-muncă. Mai mult, feedback-ul pozitiv pe care l-am primit din partea colegilor în legătură cu facilitatea Work-from-Home ne-a convins că planurile noastre sunt binevenite. Actualmente suntem pe ultima sută de metri pentru stabilirea detaliilor de natură tehnică, dar cu siguranță vom merge înainte cu acest proiect și în perioada post-pandemie. Tranziția la noua normalitate o vom face treptat; am decis că ne vom întoarce la birou atunci când echipa de Business Continuity va considera că suntem în deplină siguranță acolo.

Un trend tot mai des întâlnit este „Work from Anywere”: echipe virtuale, leadership de la distanță, colegi din toată lumea


Ce oportunități de carieră aveți deschise în momentul de față?

Bosch Service Solutions Timișoara oferă oportunități de carieră în diverse domenii de activitate: Accountants (Acounts Payable, Accounts Receivable, General Ledger) cu diverse limbi străine, Controllers, Commercial Customer Specialists for Automotive, IT Tech Support, Security Systems Specialists, Purchasing Analysts, Reporting Expert, Auditor etc. Cea mai mare parte a pozițiilor deschise se adresează vorbitorilor de limbi străine: engleză, germană, franceză, spaniolă, turcă, italiană, cehă și maghiară. De asemenea, există poziții pentru care recrutarea s-a mutat de pe plan extern pe plan intern, iar astfel le putem oferi colegilor noștri șansa de a explora un alt domeniu, chiar dacă nu au experiența necesară. Prin trainingurile pe care le oferim, aceștia au posibilitatea să își însușească noi cunoștințe și să facă un pas (nu înainte, ci în lateral) diferit în carieră.

Anul acesta, deși este un an dificil, ne-am diversificat portofoliul de servicii prin introducerea serviciului de suport în vânzări și distribuție. Vorbim despre un proiect care vizează activități de monitorizare a vânzărilor, oferă suport departamentului de recuperări creanțe și reclamații clienți, mentenanța instrumentelor de distribuție și vânzare și crearea comenzilor pentru clienții Bosch din sectorul automotive. În plus, avem deschise noi poziții în sfera ingineriei de dezvoltare software și DevOps (Development-Operations) și am pus bazele primului hub de buyeri din cadrul Bosch Timișoara.

Cum s-a schimbat activitatea departamentului de HR în această perioadă?

Activitatea nu s-a schimbat și nici lumea nu s-a oprit în loc. Ce s-a schimbat, însă, este modul în care ne desfășurăm activitatea. Pentru a continua recrutarea într-un mod sigur atât pentru colegele mele, cât și pentru candidați, toate interviurile se derulează acum în mediul online, prin intermediul apelurilor video. Ne-am adaptat și astfel am reușit, chiar și în aceste momente delicate, să atragem în continuare talente în Bosch.

Tot pe digitalizare au mizat și colegii din aria Learning & Development care au adaptat toate programele de training la mediul online. Aici, provocarea cea mai mare a fost adaptarea programelor de dezvoltare a abilitățiilor de comunicare, relaționare sau management al conflictului, care în mod normal se derulează în prezența fizică a interlocutorilor. Inițial, participanții au afișat o ușoară reticiență față de acestă modalitate de training, însă au fost plăcut surprinși să confirme că programele nu și-au pierdut interactivitatea.
Pentru colegii noi, care în mod normal participă la un program de Onboarding de două zile atunci când se alătură companiei, am implementat un program mai scurt, dar și o aplicație mobilă dezvoltată special pentru acest scop (denumită Welcome 2 Bosch), iar echipele lor coordonatoare le oferă toată atenția necesară direct din Work-from-Home.

Ce tips&tricks ai pentru candidații care se pregătesc pentru un interviu online?

Să fie perseverenți, serioși și curioși. Regulile standard ale unui interviu se aplică în continuare, chiar dacă este vorba de un interviu online: research-ul despre companie, punctualitatea, motivația, entuziasmul, răspunsurile concrete oferite recruiterului, adresarea de întrebări clarificatoare. Dacă ne referim strict la pregătirea tehnică pentru un interviu online, le-aș transmite candidaților să se asigure că totul funcționează : conexiunea la internet, conectarea la Skype, audio de calitate, camera web. Dar și să elimine eventualele distracții: un fundal neutru și liniștea ajută atât candidatul, cât și recruiterul să se concentreze. Totodată, să nu uite de contactul vizual cu recruiterul.

Care crezi că e un trend care va schimba domeniul resurselor umane în următoarea perioadă?

Cred că viitorul ne va aduce mai multă flexibilitate și probabil ne vom lua la revedere de la programul clasic, 9-6. Un trend în domeniul HR despre care se discută tot mai intens în această perioadă este ideea de Work from Anywhere: echipe virtuale, leadership de la distanță, colegi din toată lumea. Mai cred și că aptitudinile de care vom avea cu toții nevoie în viitor, pentru a rămâne conectați, sunt capacitatea de învățare continuă, abilitatea de a lucra cu datele, adaptabilitatea în medii de lucru diverse, agilitatea, inteligența emoțională și gândirea critică – iar acest crez al meu îmi oferă o privire de ansamblu către cum ar putea arăta domeniul resurselor umane în viitor și mai puțin un trend. Trendurile sunt trecătoare.

Care au fost efectele pandemiei și a noului mod de lucru asupra ta?

Sunt multe lucruri care îmi lipsesc, în special interacțiunea umană. Îmi lipsesc discuțiile „peste birou” și small talk-urile din bucătărie sau coridoare, dar și întâlnirile face-to-face. Mă bucur, totuși, că am scapăt de traficul până la birou și că pot fi acasă alături de familia mea. Iar cel mai bun lucru? No heels și haine confortabile!


 

Va recomandam si:

KMG International (Rompetrol) continua programul de internship „Pregatit pentru Cariera”

  Vrei cele mai bune articole Hipo.ro pe Email?
Dar Job-uri de la cei mai doriti angajatori?

ULTIMELE JOBURI