Interpersonal skills. Ce sunt si unde le poti gasi?



Multe locuri de munca, printre care si munca in Call Center, implica interactiunea si colaborarea cu diferite tipuri de oameni, iar abilitatile interpersonale sunt vitale pentru a face acest lucru deoarece interactiunea umana, chiar in conditiile dezvoltarii tehnologiei si automatizarii locurilor de munca, este si va fi indispensabila si imposibil de inlocuit.

Abilitatile interpersonale sunt definite ca fiind abilitatile folosite de o persoana pentru a interactiona corect cu ceilalti. Acestea includ de la abilitati de comunicare si ascultare pana la atitudine si comportament. Soft Skills se refera la trasaturile de caracter si abilitatile interpersonale care caracterizeaza relatia unei persoane cu ceilalti. Acestea completeaza hard skills, care se refera la cunostintele si abilitatile profesionale ale unei persoane dobandite prin studiu si experienta.

Spre deosebire de hard skills pe care ti le poti dezvolta prin training si experienta si le vei trece apoi in CV, soft skills-urile sunt native si se dezvolta in timp. Sunt acele abilitati care te vor ajuta sa te adaptezi la locul de munca si sa relationezi cu restul echipei.

Candidatii trebuie sa aiba o mare deschidere mentala si flexibilitate pentru a reusi sa fie inserati pe o piata a muncii mereu in schimbare in care tehnologia avanseaza atat de rapid iar timpul de viata al abilitatilor tehnice asimilate scade. Specializarile din facultate nu mai garanteaza un loc de munca stabil pana la pensie deci vor fi nevoiti sa invete mereu lucruri noi, sa se adapteze si sa se dezvolte pe mai multe domenii. Deja cei mai multi dintre angajatii actuali nu profeseaza in domeniul in care s-au specializat.

Cu trecerea anilor si in functie de mentalitatile mostenite si de presiunile parintilor in ideea LOR de bine, se scot din facultati, pe banda rulanta, generatii reprezentative trend-ului perioadei respective: perioada inginerilor, profesorilor, apoi avocatilor iar acum absolventilor de FEAA si asistentilor medicali. Destul de dificil ca piata muncii sa-i absoarba pe toti.

Cum mentionam mai sus, soft skills sunt atribute personale care permit cuiva sa interactioneze eficient si armonios cu alte persoane si necesita atentie si dezvoltare continua. Se dezvolta de cand incepem sa comunicam cu lumea din jur si, chiar daca procesul in sine pare relativ simplu, dificultatea sta in determinarea, interesul si constanta necesare din partea noastra. Putem lua ca exemplu comunicarea ca si abilitate interpersonala/ competenta ceruta in atatea domenii care au la baza relatii clienti (comunicarea verbala, comunicarea nonverbala, ascultarea, adresarea intrebarilor). De la inceputul educatiei noastre scolare ne-au invatat unele metode de a comunica, cum ar fi cititul si scrierea ... dar nimeni nu s-a deranjat inca sa predea o metoda legata de modul in care comunicam.

Trebuie noi sa constientizam ca aceste abilitati exista in fiecare si sa le dam spatiu, timp si atentie ca sa se poata dezvolta si ulterior fructifica in raporturile interpersonale si profesionale. Din punctul asta de vedere nu incetam sa invatam si sa crestem niciodata!

Urmatoarele cuvinte se muleaza exact pe aceste abilitati interpersonale. Vi se vor parea cu siguranta foarte cunoscute pentru ca le-am auzit recurent cu totii in copilarie. Am asociat aceste cuvinte celor mai importante si "banale" soft skills care ne pot ajuta sa interactionam si sa colaboram cat mai frumos cu cei din jur, fie ei clienti sau colegi:
 
Asculta! - Active listening
Ai grija! - Responsability
Ai rabdare! - Patience
Hai sa facem, impreuna! -Teamwork
Te poti baza pe mine ! - Dependability
Nu te lasa batut! - Perseverance
Hai ca poti! - Confidence
Va fi bine! - Optimistic attitude
De ce? - Motivation
Cum te-ai simti daca ai fi in locul meu? - Empathy
Te tine? Ai curaj sa...? - Flexibility

Conform Raportului Hipo.ro privind "Piata fortei de munca" in 2020, ca si abilitate soft skills urmarita de angajatori pe primul loc cu 15.15% se situeaza: Flexibilitatea, adaptabilitatea. Aceasta se claseaza pentru al doilea an consecutiv pe prima pozitie in topul abilitatilor urmarite de angajatori.

Este des ceruta angajatorilor ca si conditie a angajarii nu numai din punctul de vedere al programului cat si din punct de vedere organizativ si lucrativ dar foarte putini candidati sunt dispusi sau capabili sa o ofere:

Flexibilitate (conform dexonline.ro)- proprietate a unui lucru de a se indoi usor (si de a-si reveni la forma initiala!). Adaptabilitate.

Nu este un termen nou dupa cum putem intelege din acest "batran" citat:
„Din doua una, dati-mi voie: ori sa se revizuiasca, primesc! Dar sa nu se schimbe nimica; ori sa nu se revizuiasca, primesc! dar atunci sa se schimbe pe ici pe colo, si anume in punctele… esentiale”- Ion Luca Caragiale, O scrisoare pierduta

Flexibilitatea ca si competenta individuala, inseamna abilitatea de a evalua obiectiv o situatie, de a intelege diferite puncte de vedere si deci de a lucra si actiona eficient intr-o diversitate de situatii fara a-ti pierde insa tu directia (adica forma initiala despre care se vorbeste mai sus in definitie).

Din pacate multi au flexibilitatea unui plop iar altii, din contra, dau pe afara denotand astfel inconsecventa sau neseriozitate. Este situatia in care iti pierzi directia pentru ca nu ai construita o baza solida pentru a putea avea un echilibru care sa-ti permita sa revii in punctul initial. Exact ca o salcie care, daca ai udat-o bine mereu, poate sa se indoaie si sa revina la forma initiala, dar care in lipsa apei, se usuca si se rupe usor.

Atunci cand dam dovada de flexibilitate si acceptam sa vedem lucrurile din perspectiva altcuiva, nu inseamna ca ne pierdem pe noi, ne schimbam caracterul, plecam capul sau ne cad gradele! Ci inseamna ca suntem dispusi sa acceptam si sa intelegem cu mintea deschisa si alte puncte de vedere pentru a putea rezolva cat mai eficient si obiectiv orice situatie.

Flexibilitatea dublata de ambitie si de o atitudine deschisa catre schimbare iti permite sa iesi din tiparele manualului, sa lupti pentru o idee noua care iti poate deschide drumul spre succes, spre adevarata performanta.

Acest tip de flexibilitate cautam si oferim noi in cadrul firmei Open Mind!

Inflexibilitatea in schimb vine in primul rand din lipsa de informatie, din cauza lipsei experientei anterioare si din frica de schimbare sau in anumite cazuri toate la un loc.

Necunoscutul te face sa fii reticent la schimbare iar cand situatia pe care o intalnesti nu are precedent, tinzi sa folosesti tipare bazate pe experientele tale din trecut riscand astfel sa aplici doar solutii pe care le cunosti, clisee.

Doar pentru ca tie nu ti s-a intamplat si deci nu ai sablonul pregatit, mintea ta iti spune ca nu poti, ca nu este posibil!

Dau un exemplu dintr-o situatie reala, intr-un interviu de grup, o persoana a venit convinsa ca nu este posibil sa vinzi prin telefon convingere nascuta doar din faptul ca, din perspectiva lui de client, el nu ar fi de acord cu "asa ceva".

Lipsa de flexibilitate si limitele trasate pe baza experientei noastre anterioare nu ne lasa sa evaluam obiectiv anumite situatii si sa intelegem ca exista si alta perspectiva decat cea pe care o vedem/experimentam noi. In acest caz ar fi doar de ajuns sa avem mintea deschisa, incredere in noi si in cei din jur care sunt dispusi sa ne ajute, sa ne conduca acolo. Dar, din pacate, de multe ori nu suntem dispusi sa analizam din alte perspective decat cea a noastra sau a micului cerc in care ne invartim, doar pentru simplu fapt ca ne simtim mult mai in siguranta urmand o cale batatorita, cunoscuta, fara surprize si schimbari drastice fara sa intelegem ca nu poate exista comoditate in schimbare si in mod implicit nici progres!

Daca nu suntem deschisi sa intelegem asta, nu vom putea sa ne adaptam noilor situatii si ne va fi mereu frica de schimbare si vom lasa mereu pe altii mai curajosi sa dea tonul progresului. Exact de asta unele persoane isi vor gasi mereu rapid de munca si se vor adapta, restul vor fi mereu in cautare si nu vor intelege niciodata de ce nu au fost selectionate in urma interviurilor ca in final sa se multumeasca cu un job total nepotrivit pregatirii si asteptarilor lor.

Trebuie sa ne amintim ca, desi totul la inceput pare greu si imposibil apoi, dupa o perioada, devine atat de simplu si banal incat nici nu ne mai amintim momentul in care, ceea ce acum facem cu brio, inainte era doar o mare provocare. Exact ca atunci cand eram mici si ne adunam gasca pe strada sau la coltul blocului si ne lansam provocari teribile care ne faceau sa ne aruncam in necunoscut doar ca sa aratam cat curaj avem:

" Te tine? Ai curaj sa...?". "Pe cine ma, pe mine?"


Dar pe tine? Da, pe tine te intreb: tu ala care citesti! Pe tine te tine?

Liliana Pastragus, Coordonator Departament Recrutare &Trainer @ SC OPEN MIND-GRUPPO OM SRL

Din Ianuarie 2009 personalitatea mea si-a gasit aici spatiul sau si impreuna cu creativitatea, pasiunea pentru COMUNICARE si experienta mea de profesor, s-a reflectat in munca realizata pana acum de care sunt foarte mandra!

Este un job care imi rasplateste asteptarile vocationale destul de exigente, unde am invatat ca pot sa fac imposibilul, unde diversele provocari m-au facut sa inteleg mai bine cine sunt si ce pot realiza pentru mine si pentru ceilalti.

Este locul de munca unde si chiar dupa cei 11 ani inca simt ca trebuie sa fiu! Imi doresc sa am mereu aceeasi placere de a veni la munca, placere data de constientizarea faptului ca prin munca mea realizez ceva util care este inteles si apreciat de ceilalti.

Motto-ul meu este: "Omul este un mister. Trebuie sa aduci acest mister la lumina zilei, si daca imi voi dedica toata viata acestui tel, n-am sa consider ca am pierdut timpui degeaba: eu ma concentrez asupra acestui mister, pentru ca vreau sa fiu OM".- F.M. Dostoievski

Daca vorbesti limba italiana, esti in cautarea unui JOB si esti destul de FLEXIBIL ca sa lucrezi in Departamentul de Vanzari, sa stii ca suntem la un click distanta


 

Va recomandam si:

Discover Snyk — New Cybersecurity Company to Keep an Eye On