Probleme provocate de schimbarile demografice din randul fortei de munca


Studiul realizat de IBM si ASTD releva existenta unor carente critice in rezolvarea problemelor provocate de schimbarile demografice din randul fortei de munca cauzate de retragerea treptata din activitate a generatiei baby-boom.

Studiul global arata ca doar 16 la suta dintre organizatii acorda prioritate problemelor demografice privind forta de munca, in initiativele educationale ale companiei.

Armonk, NY si Alexandria VA, 4 Octombrie 2006 Un studiu prezentat astazi de IBM (NYSE: IBM) si Societatea Americana pentru Formare si Dezvoltare (ASTD) arata ca in timp ce organizatiile globale au intrevazut schimbarile demografice din randul fortei de munca, prea putine au luat atitudine pentru a face fata acestor provocari, fie prin reducerea ritmului accelerat de pensionare a generatiei baby-boom, fie prin modernizarea procesului de instruire a noilor angajati. Directorii formatori si echipele lor beneficiaza de o pozitie unica pentru a face legatura intre intelegere/constientizare si actiune, cu toate acestea doar 16 procente dintre companii au ca si prioritate in strategiile lor de instruire considerentele oscilatiilor demografice din randul fortei de munca.

Studiul prezinta rezultatele cercetarii asupra a peste 240 de directori formatori din toata lumea care au fost chestionati cu privire la probleme care au inclus impactul pe care il are asupra companiilor lor oscilatia demografica a fortei de munca, metode de abordare a transferului de cunostinte, perceptia preferintelor de instruire in randul a diferite generatii de angajati si asupra limitelor de instruire. Studiul se foloseste de suprematia IBM in ceea ce priveste viziunile si solutiile necesare pentru a ajuta companiile sa raspunda provocarilor si sa valorifice oportunitatile care rezulta din existenta unei forte de munca stratificata pe mai multe generatii precum si de cercetarile comune ale IBM si ASTD asupra rolului pe care il are intruirea angajatilor in asigurarea succesului organizational.

Organizatii publice, private si nonprofit (inclusiv cele guvernamentale) din opt sectoare industriale din America de Nord, America de Sud, zona Asia-Pacific si EMEA (Europa, Orientul Mijlociu si Africa) au raspuns studiului derulat on-line in perioada iunie-iulie 2006. Peste 70 la suta dintre respondenti au fost directori formatori sau specialisti, inclusiv directori de resurse umane sau alti directori fara atributii de instruire.

IBM a preluat initiativa de a pune accentul pe problema stratificarii multi-generatii a fortei de munca, a spus Eric Lesser, Associate Partner, IBM Institute for Business Value. Cercetarile noastre au relevat in mod cert ca managerii de nivel C si cei de Resurse Umane constientizeaza impactul pe care modificarile demografice ale fortei de munca il vor avea asupra companiilor lor. Acest nou studiu analizeaza in profunzime procesul de instruire, pentru a-i determina rolul curent si cel potential in administrarea oscilatiilor din randul fortei de munca cu care companiile din intreaga lume se vor confrunta in lunile si anii ce vor urma. Studiul releva neconcordante semnificative intre perceptia directorilor formatori asupra problemei si convingerea acestora ca ei si companiile lor o solutioneaza in mod eficient.

Directorii formatori au identificat metodele de transfer al cunostintelor, inlaturand obstacolele din procesul de instruire al angajatilor mai in varsta, si au venit in intampinarea nevoilor generatiilor mai tinere de angajati pe masura ce oscilatia demografica a fortei de munca a generat noi provocari, a spus Ray Rivera, Director, Workplace Learning and Performance Scorecard, ASTD Research. Cu toate acestea, mai putin de jumatate dintre ei cred ca organizatiile lor depun suficiente eforturi pentru a face fata acestor provocari si doar 40 la suta dintre ei cred ca organizatiile pe care le conduc isi vor concentra eforturile in urmatorii trei sau cinci ani pentru solutionarea acestei probleme. Aceste concluzii sugereaza faptul ca multe companii raman nepregatite in fata unor potentiale oscilatii de magnitudine tectonica pe piata fortei de lucru.

Printre concluziile concrete ale studiului:

    * Peste 80 de procente dintre directorii formatori cred ca schimbarile demografice ale fortei de munca vor avea o influenta notabila asupra companiilor lor, insa cu toate acestea doar 46 la suta dintre ei raporteaza ca organizatiile lor fac o munca buna sau excelenta pentru a preintampina aceste schimbari demografice.
    * Directorii formatori sunt constienti de nevoia de a conserva si transmite cunostintele semnificative inainte ca angajatii sa se pensioneze sau sa paraseasca organizatia din alte motive. Totusi, in timp ce companiile fac progrese in domenii ca transmiterea si conservarea cunostintelor, mai putin de o treime dintre cunostintelor incorporate sunt transpuse in programe traditionale de instruire. Recrutarea de angajati experimentati care sa sustina cursuri, sa aplice practic, sa acumuleze si sa incorporeze cunostintele in programele de instruire existente este una dintre practicile putin utilizate de catre companii. Realmente, aproape nicio companie (doar 2 procente dintre acestea), nu utilizeaza mijloacele multimedia, cum ar fi interviurile audio/video, pentru a conserva cunostintele si experienta fostilor angajati.
    * Peste o treime dintre companii cred ca angajatii mai in varsta participa intr-o mai mica masura la programele de instruire fata de angajatii tineri, si ca cei mai in varsta intampina dificultati mai mari pe parcursul acestor programe de instruire.
    * Directorii formatori sunt preocupati de asigurarea continuitatii procesului de acumulare de cunostinte al angajatilor mai tineri, nu numai acolo unde acestia ii inlocuiesc pe cei mai in varsta, dar si in companiile cu o dezvoltare rapida, mai ales in tarile cu o economie emergenta cum ar fi China sau India. Pe masura ce schimbarile demografice se intensifica, instruirea rapida este vazuta ca o prioritate.

Pe baza acestor concluzii, IBM si ASTD propun cinci pasi cheie de actiune pentru directorii formatori:

    * Colaborarea cu liderii de resurse umane si cei din industria respectiva pentru o mai buna constientizare si vizualizare a problemelor ridicate de modificarile demografice ale fortei de munca.
    * Dezvoltarea unei strategii de transfer in interiorul companiilor care sa se aplice pentru cunostintele fundamentale aflate in pericol.
    * Luarea in considerare a preferintelor angajatilor de acumulare a cunostintelor in elaborarea strategiei generale de transfer a acestora.
    * Identificarea oportunitatilor relevante de implicare a angajatilor experimentati in procesele de instruire, inclusiv programe non-traditionale de instruire.
    * Focusarea pe reducerea timpului necesar si cresterea eficientei eforturilor de dezvoltare a proceselor de instruire si de management.

Mai multe informatii legate de studiul Changing Workforce Demographics and the Learning Function realizat de IBM si ASTD pot fi gasite accesand
http://www.astd.org/astd/research/research_reports .

Despre ASTD
ASTD (Societatea Americana pentru Training si Dezvoltare) este cea mai mare asociatie din lume dedicata activitatii de instruire si performanta profesionala. ASTD reuneste membrii din peste 100 de tari, conectati local in 140 de filiale U.S. si 24 de Retele Globale. Membrii acestei asociatii lucreaza in mii de organizatii de toate marimile, in guvern, ca si consultanti independenti si furnizori.

ASTD si-a inceput activitatea in 1994 cand organizatia a sustinut prima sa conferinta anuala. ASTD si-a largit aria activitatii profesionale in vederea conectarii activitatii de educare si performanta cu rezultatele individuale si organizationale, facandu-se auzita ca o voce puternica in ceea ce priveste problemele critice de politica publica. Pentru mai multe informatii, vizitati www.astd.org.

Despre IBM
Pentru mai multe informatii, va rugam vizitati www.ibm.com/learning 

Sursa: http://www.ibm.com/