Situatia startup-urilor din Romania in 2016 – tendinte, avantaje si obstacole

301 antreprenori romani care conduc afaceri cu o vechime mai mica de trei ani au raspuns intrebarilor studiului EY Romania – Barometrul afacerilor de tip startup din Romania. Studiul analizeaza si centralizeaza perceptiile si zonele de interes ale antreprenorilor aflati la inceput de drum. 
 

Antreprenorii lucreaza cu 21% mai mult decat angajatii cu norma intreaga din Romania

Studiul a aratat ca un antreprenor lucreaza in medie 10 ore pe zi, in special daca este la inceput de drum. Dedicarea fata de propria afacere se traduce nu doar prin ore petrecute peste programul obisnuit de munca, ci si prin participarea saptamanala la cel putin un eveniment de networking. Acestia inteleg importanta construirii de relatii care sa le consolideze initiativele antreprenoriale.

Castigurile si obstacolele antreprenorilor romani

Unul dintre cele mai importante obstacole existente in calea antreprenoriatului ramane birocratia. Printre problemele pe care le ridica amintim neclaritatile legislative, lipsa informatiilor sau legislatia stufoasa. Aproape jumatate dintre antreprenorii care au participat la studiul EY au declarat ca isi doresc continuarea procesului de relaxare fiscala care sa le sustina initiativele si dezvoltarea pe termen lung.

Rezolvarea problemelor pentru o majoritate de 78% dintre antreprenori este reprezentata de solutii precum scaderea impozitarii muncii, simplificarea reglementarii si taxarii startup-urilor sau scaderea impozitarii veniturilor startup-urilor.

In ceea ce priveste castigurile, studiul arata ca 38% dintre antreprenori castiga sub 500 de euro pe luna si doar 11% depasesc un venit de 2000 de euro. Fondurile proprii suntin continuare cea mai importanta sursa de finantare a propriilor idei. Fie ca este vorba despre imprumuturi de nevoi personale sau despre salarii castigate la un alt loc de munca, cei mai multi dintre antreprenorii romani pun bazele afacerilor cu banii proprii. Pe urmatoarele doua locuri se situeaza fondurile europene si finantarile nerambursabile oferite de statul roman.
 

Cele mai importante investitii: marketing-ul si promovarea

In 2016, cei mai multi antreprenori de startup vor aloca resursele cele mai mari pentru promovare (32%) si vanzare si distributie (28%). Pe ultimele locuri se situeaza HR-ul, operationalul, definirea si optimizarea modelului de business.
Cei mai multi dintre antreprenori sunt de parere ca educatia nu incurajeaza spiritul antreprenorial, iar tinerii nu sunt pregatiti corespunzator sa isi puna pe picioare propriile idei de afaceri. Lipsurile cele mai mari sunt in sfera mentorilor, dar si a educatiei propriu-zise in domenii relevante precum financiar, management, marketing sau vanzari.

EY este lider global in servicii de audit financiar si certificare, asistenta fiscala si juridica, asistenta in tranzactii si asistenta in afaceri. Pentru al 4-lea an consecutiv, compania deruleaza studii care vin in ajutorul antreprenorilor din Romania. Studiul „Barometrul afacerilor de tip startup din Romania” a fost determinat de dinamismul acestui tip de business, dar si de interesul in crestere pe care studentii il acorda antreprenoriatului.

Vezi studiul complet realizat de EY Romania >>