Mihaela Joian, Cegeka Romania: Punem accent pe potential, talent, dorinta de dezvoltare profesionala si de invatare


 

Citeste 15 Interviuri cu Specialisti HR si afla secretele din culisele procesului de recrutare in 2016 >>



Mihaela Joian este in prezent HR Manager in cadrul Cegeka Romania. O persoana ambitioasa, care intotdeauna si-a dorit mai mult de la ea si care a cautat in fiecare zi sa invete ceva nou, ea isi face cu pasiune activitatea, iubeste recrutarea si tot ce presupune activitatea de resurse umane, in general. Afla de la ea care este procesul de recrutare al companiei si cum te poti alatura echipei!


Ce tip de candidati cautati de obicei?

Pe piata din Romania compania are doua divizii de business: dezvoltare software si infrastructura. Pentru divizia de dezvoltare software, anul acesta, cautam viitori colegi pe tehnologii precum .NET, PHP, C++, Navision, Drupal, SharePoint sau Testare Automata. In divizia de infrastructura, cele mai multe posturi sunt in zona de suport pe tehnologii precum Wintel, Citrix, Linux, dar avem in vedere si viitori colegi pentru pozitii de Service Desk Germana/Franceza/Engleza. 

Ca nivel de experienta, cautam atat juniori cat si seniori insa, focusul va fi in special pe juniori. Punem accent pe potential, talent, pe dorinta de a se dezvolta si de a invata, asa cum suntem si noi ca si companie. Tocmai de aceea, oferim numeroase oportunitati tinerilor aflati la inceput de cariera.

Job-uri disponibile in prezent.

Cegeka se afla intr-un proces de expansiune a operatiunilor din Romania, prin urmare anul acesta vom creste cu aproximativ 100 de persoane, atat in Bucuresti cat si in Iasi. Asta inseamna ca la sfarsitul anului  vom avea peste 450 de angajati in Romania.

In momentul de fata cautam colegi care sa se alature echipei noastre pe urmatoarele pozitii:
  • .NET Developer
  • Java Developer
  • Software Tester
  • Drupal Developer
  • PHP Developer
  • CRM Developer
  • SharePoint Developer
  • Wintel Support Engineer
  • Wintel System Engineer
  • Linux System Engineer
  • Support Technician_Italian/German/French
  • Storage Engineer


Cum se deruleaza procesul de recrutare si ce instrumente folositi de obicei?

Procesul de recrutare este unul scurt si eficient, integrand 3 etape (test tehnic, interviu de HR si interviu tehnic), astfel incat durata este minima si rezultatul este cel asteptat de catre ambele parti.


Care sunt cele mai frecvente intrebari utilizate in cadrul interviului de angajare?

Nu exista o structura definita care sa se aplice pentru toate pozitiile deschise, insa abordam situatii concrete prin care au trecut candidatii de+a lungul exprientei profesionale, exploram abilitatea de rezolvare a situatiilor noi cu care se vor confrunta, potentialul de invatare si deschiderea catre impartasirea cunostintelor cu restul colegilor din echipa
 

Ce apreciati cel mai mult la un candidat in timpul procesului de recrutare?

Foarte importante sunt experienta profesionala, tehnologiile pe care candidatul le cunoaste si in-pe care a lucrat, trainingurile/cursurile profesionale pe care  le-a urmat, si nu in ultimul rand, atitudinea. Pot spune ca depinde foarte mult de nivelul profesional al persoanei pe care o cautam. In cazul candidatilor juniori, punem accentul pe potential, pe talent, pe dorinta de a se dezvolta si de a invata. Pentru rolurile de senior insa, unde asteptarile sunt ca aceste persoane sa lucreze sub un nivel de supervizare minim, atat experienta profesionala cat si atitudinea si orientarea spre activitati de coaching sau mentoring au un cuvant de spus.


Care sunt pozitiile pentru care gasiti cu dificultate candidati potriviti? De ce?

Intrucat piata de IT este extrem de dinamica si ofera multiple oportunitati profesionale, uneori atragerea candidatilor poate fi un pic dificila. Exista candidati care aleg sa se implice intr-un proces de recrutare din dorinta de a “evalua” piata dar si valoarea lor actuala. In aceste cazuri, nu vorbim de un real interes pentru companie si oportunitatile existente, ci mai degraba de o testare a pietei. Dificultatile mai ridicate au aparut in zona pozitiilor de seniori sau pozitiilor nisate (Drupal, CRM, Sitecore, Citrix, AIX sau HP-UX), intrucat un candidat care are o experienta vasta in domeniul sau de activitate este mai putin dispus sa faca o schimbare, chiar daca are toate premizele unei provocari profesionale. In ceea ce priveste tinerele talente, desi acestea vin cu o experienta limitata, sunt atrase de oportunitatea de dezvoltare si invatare continua, in Cegeka existand un mediu propice in acest sens. Acesta este si unul dintre motivele pentru care vom continua si anul acesta focusul in zona de juniori. 


Cum le recomandati candidatilor sa se pregateasca pentru interviurile de recrutare la distanta - telefonic, video, skype?

Sa se asigure ca au un cadru optim in care pot sustine interviul, atat in ceea ce priveste mediul cat si infrastructura aferenta (conectivitate la internet, camera web, semnal la telefon, etc.)

De asemenea, este recomandat sa-si asigure un spatiu privat pe durata interviului, in care riscul de a aparea factori perturbatori este cat mai mic.


Cum le recomandati candidatilor sa abordeze discutia despre salariu in cadrul interviului de angajare?

Este important ca, in cadrul interviului, candidatii sa fie cat mai transparenti cu privire la asteptarile financiare pentru ca si acest aspect este unul la fel de important atunci cand iei in calcul o schimbare profesionala. In egala masura insa, ei trebuie sa adreseze cat mai multe intrebari pentru a intelege care sunt responsabilitatile postului si sa calibreze realist asteptarile financiare in conformitate cu job-ul in sine.


Care a fost cea mai inspirata intrebare primita de la un candidat in timpul interviului de angajare?

Imi este destul de greu sa aleg o singura situatie de acest gen pentru ca, de-a lungul timpului, am primit multe intrebari interesante din partea candidatilor. Printre acestea ar fi „Ce iti place tie la Cegeka?”, „De ce as alege Cegeka si nu o alta companie?”, „Ce fel de activitati au colegii din echipa, impreuna, in afara jobului?” sau „Ce plus de valoare crezi ca as aduce eu echipei daca vin la voi?”, etc.


Ce urmariti prin programele de recrutare pentru Juniori lansate in companie?

Din perspectiva noastra, aceste programe se axeaza in primul rand pe crearea competentelor tehnice in randul tinerilor absolventi, deoarece ei nu au o experienta practica dobandita din facultati. In felul acesta, tinerele talente au posibilitatea de a vedea ce zone tehnice vor sa exploreze mai departe in cariera lor, sub indrumarea colegilor seniori.
In acelasi timp, pe termen lung, vorbim de o crestere stabila a echipei, bazata pe promovari interne si diversitate in ceea ce priveste rotatia pe mai multe roluri in cadrul companiei.  




Cum sunt motivati angajatii-cheie sa ramana in companie pe termen lung?

Cegeka promoveaza conceptul de “Work-Life Balance”, pentru noi fiind foarte important echilibrul munca-viata personala, beneficiu pe care multi candidati isi doresc sa il gaseasca la un nou angajator. In acest sens, ne asiguram ca nevoile colegilor actuali si viitori sunt intelese si atinse, avand implementata inclusiv o politica de zile libere aditionale, in conformitate cu standardele si procedurile interne.  

Un alt criteriu important, de care tin cont specialistii din industria IT, este si cel de acomodare in noua companie si noul rol. De aceea, pentru a avea o tranzitie cat mai usoara, fiecare nou coleg are o perioada de training on the job si sesiuni de knowledge transfer cu alti colegi din echipa. In cadrul acestui proces de on boarding, participa colegi din mai multe echipe, fiecare alocat pe zona lui de specialitate, care ajuta la familiarizarea noului membru al echipei cu procesele, metodologia de lucru si aplicatiile folosite la nivel de companie. In paralel cu trainingul teoretic, noii colegi sunt implicati in procesul de job shadowing si sesiuni de coaching, pentru a integra mai bine notiunile nou dobandite. Pentru zona de invatare si dezvoltare, un aspect vital pentru aceasta industrie si candidatii din piata, avem un catalog de traininguri corelate cu fiecare post din companie, atat pe zona tehnica dar si interpersonala. Colegii pot accesa acest catalog sau pot veni cu propuneri de cursuri pe care le discuta cu managerul sau coordonatorul echipei pentru a selecta acele cursuri care sa le permita sa evolueze in plan profesional.

Pentru a crea un mediu constant de invatare si dezvoltare la nivel de companie, avem implementat si un program de “Continuous Learning and Improvement Activities”. Prin acest program, colegii au acces la “Reading Groups” (organizate lunar in companie), Competence Centers (pentru dezvoltarea de noi competente la nivel de echipa), sesiuni video si traininguri tehnice pe platforme precum PluralSight sau CBT Nuggets, cat si evenimente tehnice la care pot participa si alte persoane din afara companiei: Cegeka .NET Nocturne, Cegeka Java Nocturne, Meetups, Summer School and Global Day of Code Retreat, Agile Trainings etc.

Aditional programelor de training, incepand cu anul acesta, Cegeka a pus bazele unei academii interne de training. In cadrul Cegeka Academy avem cursuri si workshop-uri pentru specialisti din industria IT&C, care sa ajute la dezvoltarea de competente pe tehnologii de nisa sau metodologii de dezvoltare software. 


De ce are nevoie un angajat al companiei dumneavoastra pentru a avansa si evolua din punct de vedere profesional?

Alaturi de competentele specifice, tehnice sau manageriale, noi consideram ca atitudinea, deschiderea de a testa lucruri noi, cat si initiativele pe care un membru al echipei le afiseaza proactiv sunt aspecte care sustin cresterea si dezvoltarea in cadrul Cegeka Romania. In ceea ce priveste dezvoltarea de abilitati insa, avem o politica prin care investim in formarea profesionala a membrilor echipei, fiind alocate anual bugete pentru cursuri si certificari pentru fiecare coleg din Cegeka Romania.


Ce parere aveti despre lucrul remote? Vi se pare o idee fezabila in cadrul companiei si tipului de activitate?

Derulati astfel de programe?Avem o abordare flexibila din acest punct de vedere. Deoarece pentru noi conteaza echilibrul dintre viata personala si profesionala, am implementat o politica prin care, atunci cand au nevoie de asta, colegii au si posibilitatea de a lucra de acasa. Din pacate insa, este mai dificil sa iti bei cafeaua pe terasa cu ceilalti colegi, atunci cand vorbim de activitate desfasurata remote.


Ce alte informatii doriti sa comunicati candidatilor? 

Comunicarea si transparenta sunt valori cheie in cadrul Cegeka Romania, fiind si baza unei colaborari de succes, din punctul nostru de vedere. De aceea, fiecare membru al echipei este incurajat sa vina cu sugestii si propuneri de imbunatatiri, care sa ne ajute sa fim mai eficienti si sa ne autodepasim.
 
Pentru ca suntem o companie ghidata de invatare si dezvoltare, pentru fiecare post din cadrul companiei avem un plan bine definit de cariera. Astfel, impreuna cu Team Leader-ul, fiecare coleg stabileste un plan de training si un traseu profesional pe care il are in vedere, pe termen mediu si lung. Tot in acest sens, colegii au acces la platforme de invatare, o biblioteca virtuala sau Reading Groups, intalniri in care se propun subiecte tehnice de interes, ceea ce poate duce inclusiv la noi maniere de a aborda anumite activitati cu care se confrunta in munca de zi cu zi. Noi consideram ca pasiunea este ingredientul secret al performantei si de aceea, in echipa noastra, pasiunea este drive-ul care ne ajuta sa descoperim lucruri noi, sa devenim mai buni si sa optimizam maniera in care ne raportam la sarcinile si responsabilitatile noastre. Avem colegi care se implica in comunitatile tehnice locale, fac schimb de informatii cu specialistii din industrie si vin cu propuneri de inovatie, atat la nivel de echipa cat si la nivel de Business.
 

Despre companie:

Cand spui Cegeka Romania, cei mai multi oameni o asociaza deja cu un nume cunoscut in piata de IT&C din Romania. Compania, belgiana la origini, are in Romania doua divizii de Business: Software Development si Infrastructura. Cu peste 3300 angajati la nivel de grup si peste 300 in Romania, Cegeka este un furnizor important de solutii IT&C, fiind axata pe dezvoltarea, implementarea si managementul de aplicatii IT si infrastructuri, pentru companii medii si mari, medii de tip enterprise. 

Desi compania se afla in Romania din anul 2013, si-a dublat numarul de angajati, aflandu-se intr-o continua expansiune, in prezent avand 2 birouri, unul in Bucuresti si celalalt in Iasi. Biroul din Bucuresti este situat in centrul capitalei, zona Victoriei, fiind accesibila angajatilor, care au si optat pentru aceasta locatie. Sediul este unul central si este structurat in functie de nevoie angajatilor, avand o sala de mese, o sala de relaxare si o sala de masaj. Fiecare divizie are un portofoliu propriu de clienti, majoritatea din afara tarii, motiv pentru care exista o gama variata de tehnologii folosite in dezvoltarea de aplicatii sau suportul tehnic oferit. Varietatea este incurajata si sustinuta atat prin sarcinile de zi cu zi ale angajatilor, evenimentele tehnice organizate, dar si prin programele interne si externe de dezvoltare personala si profesionala.

Ca urmare a numarului de proiecte solicitate de clientii internationali ai companiei, diversitatea tehnologiilor utilizate la nivel de companie a crescut. Alaturi de dezvoltarea echipelor de programatori pe Java, PHP, C++ sau C#, noi echipe au fost create, acoperindu-se si tehnologii precum Drupal, Blockchain, CRM, SharePoint sau JavaScript. Aditional zonei tehnice, pentru a evidentia focusul pe inovatie, transparenta si calitate, echipele au crescut si cu roluri precum cele de analist de business, Agile Coach sau Development Coach. O abordare similara a avut loc si in cadrul diviziei de Infrastructura a companiei, unde echipele au crescut cu specialisti de solutii Citrix, Backup (HP DataProtector, CommVault), Storage (EMC, 3PAR, Brocade, NetApp) sau de solutii de Securitate, dar si cu roluri care vizeaza coordonarea operatiunilor in conformitate cu standardele ITIL.