Invatamantul superior raportat la realitatea pietei - UVT (Universitatea de Vest din Timisoara)





 
In ultimii ani, invatamantul superior european se confrunta cu provocari majore. Intr-o serie de documente de strategie recente, Comisia Europeana a subliniat aceste provocari: cresterea calitatii invatamantului si corelarea proceselor de predare si invatare cu nevoile mai ample ale societatii si ale pietei muncii; adaptarea la globalizare si la cresterea semnificativa a numarului de studenti si de institutii din invatamantul superior la nivel mondial care pericliteaza pozitia Europei ca lider mondial in domeniul educatiei; imbunatatirea si cresterea accesului la invatamantul superior prin valorificarea noilor tehnologii, precum MOOC3 (cursuri online deschise maselor) si invatarea virtuala sau mixta. In Romania nicio universitate nu ofera un MOOC. In acest context, UVT isi propune ofertarea in premiera in Romania a cursurilor online masive deschise in cadrul unei institutii de invatamant superior.

Consideram demersurile intreprinse ca un element central al strategiei de a creste accesul la educatie pentru zeci de mii de studenti si de a stimula scolile si universitatile sa adopte metode de predare inovatoare si flexibile. In ciuda provocarilor prezentate de formatul online, aceste cursuri deschid reale oportunitati atat pentru profesori, cat si pentru studenti: acces la cursuri de calitate, suplimentarea curriculei universitare cu subiecte mai putin explorate, automatizarea activitatilor mai putin creative sau personalizarea cursului prin interactiune digitala. In plus, studentii vor avea posibilitatea sa achizitioneze competente transversale, sa-si dezvolte si alte abilitati necesare atat in viata de zi cu zi, cat si in viata profesionala. In mod concret, UVT vine in intampinarea erei digitale prin: metode noi de predare din zona educatiei deschise (flipped classroom, blended learning, integrarea de OER/resurse educationale deschise), crearea de cursuri MOOC in special pentru disciplinele transversale, dar si pentru cele care se adreseaza perfectionarii cadrelor didactice, cresterea vizibilitatii in social media, dezvoltarea de cursuri pe platforma online a UVT utilizand resurse educationale deschise.



UVT este una dintre universitatile dinamice si autentice in ceea ce priveste viata studenteasca. In urma dialogurilor constructive pe care le purtam cu reprezentantii studentilor si cu organizatiile studentesti, identificam nevoile studentilor si incercam sa raspundem cat mai bine acestora. Pe durata studiilor, unele dintre serviciile pe care le oferim studentilor nostri se refera la training-uri (axate in special pe dezvoltarea competentelor transversale), consiliere educationala si vocationala; consiliere si evaluare psihologica; consiliere in cariera; sesiuni de pregatire a portofoliului de angajare sau prezentari de companii. Atunci cand vorbim despre absolventii UVT, gradul lor de implicare in activitatile organizate de UVT scade, motiv pentru care modalitatea de implicare a acestora in actiunile noastre a fost pana in prezent una indirecta, prin masuri cum ar fi monitorizarea insertiei acestor absolventi pe piata muncii sau facilitarea accesului la activitati organizate de catre Alumni. O actiune concreta prin care intentionam sa sprijinim Alumni UVT consta in facilitarea accesului acestora la locuri de munca oferite de companiile cu care UVT are incheiate sau va incheia acorduri de parteneriat. Avantajul UVT fata de orice alta agentie de recrutare consta in faptul ca poate oferi recomandari in ceea ce priveste calitatea umana si academica a absolventilor, astfel incat angajatorii sa poata sa isi optimizeze procesele de recrutare.
 
Una dintre prioritatile UVT este reprezentata de culegerea de informatii si stabilirea de politici educationale in acord cu realitatea. In acest sens, la nivelul universitatii a fost infiintat Centrul de Politici Publice care va contribui decisiv la imbunatatirea strategiei pe termen mediu si lung a universitatii, prin studii si analize periodice privind abandonul universitar, integrarea absolventilor pe piata muncii, impactul serviciilor de consiliere si orientare profesionala, etc. Nu in ultimul rand, studentii sunt incurajati sa organizeze programe, evenimente si proiecte extracurriculare in orice domenii pe care ei le considera relevante. Avand la baza principiile invatamantului centrat pe student, consideram ca este important ca prioritatile acestor activitati sa vina dinspre studenti, spre universitate, dat fiind ca acestia cunosc cel mai bine nevoile si realitatile cu care se confrunta zilnic. In final, pentru a va putea oferi o dimensiune numerica a ceea ce inseamna implicarea UVT in proiectele studentilor, pentru anul 2016 am solicitat din partea MENCS suport material pentru 16 proiecte cu participare nationala, in care UVT este partener.
 



Cand vorbim despre atractivitatea unei universitati putem avea in vedere o multitudine de factori, de la calitatea actului educational pana la recunoasterea universitatii in plan national si international, de la activitatea de cercetare stiintifica si impactul pe care il au publicatiile stiintifice ale cadrelor didactice pana la notorietatea universitatii in randul mediului socio-economic.Pentru a nu ramane intr-un plan abstract al raspunsului, de exemplu, anul trecut, UVT a realizat un studiu sociologic prin care si-a propus sa identifice motivatiile pentru care tinerii studenti au optat pentru Universitatea de Vest din Timisoara. Rezultatele arata ca peste o treime dintre candidati au optat pentru UVT datorita reputatiei sale, respectiv peste un sfert dintre candidati au apreciat pozitiv faptul ca UVT este deschisa si flexibila in relatia cu studentii si le ofera acestora facilitati pe parcursul perioadei de formare profesionala. Asadar, reputatia, deschiderea, vizibilitatea, flexibilitatea si preocuparea pentru calitatea vietii studentului.



Pentru UVT, obiectivul final nu este de a forma specialisti care sa se plieze sau doar sa reactioneze necritic la nevoile pietei muncii, ci la fel de important este sa formeze profesionisti care pot creste calitatea acesteia si pot dezvolta noi nise profesionale, oameni care sa isi asume totodata un rol activ in transformarea sociala, oameni care au cunostintele si competentele necesare pentru a putea desfasura o activitate calitativa in domeniul ales, dar in acelasi timp persoane adaptabile pentru orice le rezerva viitorul. Totodata, suntem constienti ca educatia reprezinta pentru fiecare o etapa de investitii. Fiecare persoana isi face la un moment dat un calcul de tip return on investment. A investi cativa ani si o parte semnificativa din resursele materiale pentru a dobandi cunostinte si competente duce la asteptari mari  privind  viitorul absolventilor nostri  pe piata muncii.  Tocmai din acest motiv depunem efort sa ne apropiem de mediul privat, de angajatori, pentru a ne adapta curricula la nevoile lor si pentru a vedea cum anume vor putea aduce absolventii UVT valoare adaugata in organizatii.

Pentru a da cateva exemple concrete, la nivel formal, UVT a initiat actiuni prin care,  in cadrul unor programe de studii, a avut loc remanierea sau actualizarea unor discipline din planul de invatamant, ca urmare a consultarii angajatorilor, astfel incat continutul acestora sa aiba un grad mai mare de relevanta in raport cu cerintele pietei muncii.

La nivel non-formal, au fost derulate, sub forma unor miniacademii, programe extracuriculare care sa diversifice setul de competente oferit studentilor, prin abordarea  unor tematici cum ar fi lucrul in echipa sau managementul conflictelor. Aceste activitati au fost conduse de catre experti practicieni si potentiali angajatori.


Noile generatii, fie ca vorbim despre elevi sau studenti, sunt generatii obisnuite cu afluenta de informatie, care au deprinderi excelente de utilizare a tehnologiei si a internetului in tot ce inseamna procese de invatare si organizare a proiectelor. Pentru a veni in intampinarea particularitatilor acestei generatii, UVT face pasi importanti privind digitalizarea cursurilor, oferirea informatiilor online, utilizarea platformei Moodle pentru desfasurarea activitatii didactice, pentru a enumera doar cativa pasi. Mai multe informatii in acest sens am oferit in cadrul raspunsului la prima intrebare a acestui chestionar. In final, consideram ca un proces de educatie calitativ cuprinde un mix echilibrat intre mijloace tehnologice si interactiuni umane. Ca urmare, incurajam studentii sa se documenteze cat mai bine din toate sursele online puse la dispozitie, dar sa participe de asemenea  fizic la cursuri si seminarii, pentru a-si putea dezvolta spiritul critic, atitudinea responsabila fata de stiinta, retorica si interesele variate.
 
In ceea ce priveste comunicarea cu studentii, informarea lor asupra unor proiecte si evenimente desfasurate in UVT si un numai, se realizeaza prin canale diverse, utilizand listele de e-mail institutional. Astfel, studentii sunt permanent informati accesand site-ul principal al UVT (www.uvt.ro.)  si site-urile facultatilor, prin grupurile de comunicare create, prin afise si bannere. Conturile de e-mail ale studentilor si cadrelor didactice sunt grupate in liste si grupuri de e-mail care pot fi accesate prin autentificare cu contul de e-uvt. Promovarea proiectelor si a evenimentelor desfasurate de UVT se realizeaza si prin paginile web de prezentare ale proiectelor, prin postarea paginilor web sau a anunturilor de tip afis pe InfoKiosk si pe panourile electronice de afisare TOTEM instalate in holul principal al universitatii, prin platformele on-line ale proiectelor si pe pagina de facebook a UVT.


 
Universitatea de Vest din Timisoara manifesta o reala deschidere si interes pentru incheierea de parteneriate nationale si internationale cu companii, in vederea dezvoltarii oportunitatilor de cariera pentru studenti. Astfel, referitor la companiile nationale, UVT are numeroase acorduri de parteneriat al caror obiectiv il constituie realizarea de stagii de practica de catre studenti. Prin derularea acestor stagii, studentii au ocazia de a-si dezvolta abilitatile si competentele practice, fapt care reprezinta un avantaj strategic pentru cariera.

Anual, in medie, in UVT se incheie aproximativ 80 de acorduri de parteneriat, unele dintre acestea ca rezultat al unor proiecte derulate in UVT. In ceea ce priveste acordurile internationale incheiate de UVT cu companii din strainatate in vederea realizarii de stagii de practica pentru studenti sau schimb de experienta,  un exemplu il constituie incheierea de acorduri cu trei companii din strainatate, mai exact din Italia, prin intermediul carora 25 de studenti au beneficiat de un stagiu de schimb de experienta. Pe baza acordurilor de parteneriat incheiate intre UVT si companii din tara sau din afara ei, studentii nostri sunt implicati in stagii de practica derualte intr-o maniera profesionista, cu perioade cuprinse intre minim o luna si maxim sase luni, unele dintre aceste companii chiar remunerand studentii.
Dincolo de experienta semnificativa castigata, studentii pot fi recrutati in vederea ocuparii unui loc de munca inca din timpul facultatii, un astfel de exemplu fiind dat de marile companii, precum Alcatel, Continental sau Hella, care isi recruteaza personal din cadrul Facultatii de Matematica si Informatica in mod constant. Un alt exemplu il constituie parteneriatele incheiate cu Price Waterhouse Cooper, care aloca pozitii de internship pentru cei mai buni studenti absolventi ai Facultatii de Economie si Administrare a Afacerilor.



 


   Irina Macsinga este conferentiar  in cadrul Departamentului de Psihologie, Facultatea de Sociologie si Psihologie a Universitatii de Vest din Timisoara.

In perioada 2012-2016 a coordonat activitatea comisiei 2 a Senatului UVT pentru programele de studii universitare de licenta, masterat si doctorat, precum si pentru programele de studii postuniversitare si a fost membru in Consiliul Facultatii de Sociologie si Psihologie (2012-2016). A coordonat procesul de infiintare a Centrului de Consiliere Psihologica si Orientare in Cariera CCPOC al UVT (2007) si a fost coordonator al  Directiei de Cercetare din cadrul CCPOC (2007-2009). Este membru al Consiliului Stiintific al Editurii Universitatii de Vest din Timisoara (2014-prezent) iar in anul 2016 a primit titlul de Profesor Bologna pentru merite deosebite in educatia studentilor (ANOSR).

- ”Eu am absolvit Psihologia la UVT in anul 1995. In primii ani de dupa Revolutie, nu existau atatea posibilitati de a te informa sau de a accesa surse stiintifice in domeniu, nu stiam cum sa separam informatia relevanta de cea mai putin relevanta, cum sa scriem un proiect sau ce este acela antreprenoriat, cum sa ne implicam in activitati extracurriculare sau sa cultivam spiritul civic. De toate acestea si de multe altele astazi beneficiaza studentii UVT, de aceea sfatul meu este sa profite de oferta generoasa, de competentele, deschiderea si profesionalismul cadrelor didactice si cercetatorilor din UVT, de sprijinul si experienta organizatiilor studentesti ale UVT foarte active in spatiul social local, national si international, astfel incat, la finalizarea studiilor si mai tarziu in viata, sa poata spune: Ei, da, a meritat!

Adesea oamenii uita ca investitia in educatie este cea mai profitabila si, prinsi in prezent, uita sa isi asigure poate singurul viitor pe care il pot controla. In invatamantul romanesc au avut loc foarte multe schimbari. Doua aspecte le consideram importante atunci cand vorbim despre schimbare. Pe de o parte, este important ca orice schimbare sa se bazeze pe informatii acurate si clar exprimate privind scopul, ce se urmareste prin schimbarea respectiva deoarece insuficienta explicatiilor creeaza confuzie. Pe de alta parte, este important ca schimbarea sa aiba o faza de follow-up prin care efectele acesteia sa poata fi evaluate. UVT, la randul sau, a initiat o serie de actiuni ample, prin care a sustinut schimbarea. Pentru a ma referi doar la una dintre acestea, as aminti actiunea universitatii noastre, actiune in premiera in invatamantul superior romanesc, de introducere in cadrul curriculei a unui set de discipline complementare care formeaza preponderent competente transversale pentru studenti.

Astfel, studentii nostri opteaza pentru discipline care formeaza preponderent competente transversale ofertate de catre facultatea din care fac parte, dar si de catre alte specializari. Intregul proces prin care studentul alege aceste discipline este atent monitorizat la nivel de UVT, iar aceste discipline sunt creditate si vor fi inscrise in foaia matricola a studentului. Nu in ultimul rand, daca schimbarile din sistemul de invatamant sunt rezultatul consultarii institutiilor si persoanelor direct implicate in educatie, cu atat mai bine, deoarece astfel se asigura angajamentul intelectual si motivatia tuturor actorilor sociali de a implementa aceste schimbari. In acest sens, UVT saluta initiativa Administratiei Prezidentiale legata de dezbaterea nationala privind educatia si cercetarea in care, intr-o prima etapa, se urmareste preluarea viziunii societatii si integrarea acesteia intr-o forma unitara care va include obiective de tara pentru 2018-2030.

Este dificil de definit ce inseamna „cele mai cautate programe de studii”, dar daca ne raportam la numarul candidatilor pe care universitatea noastra i-a avut anul trecut pentru locurile bugetate ale primei sesiuni de admitere, putem spune ca Psihologia, Informatica, Informatica Aplicata, Comunicare si Relatii Publice, Drept, Design vestimentar, Economie si Afaceri Internationale, Contabilitate, Finante si Banci, Kinetoterapie au fost printre cele mai cautate.

Dorim sa mentionam faptul ca, exceptand programul de Stiinte ale Informarii si Documentarii, toate programele UVT au avut completate locurile bugetate si o parte semnificativa a locurilor cu taxa. Pe de alta parte, cunoscut fiind ca pentru fiecare program de studii capacitatea de scolarizare este limitata, UVT a respectat aceasta limita superiora a numarului de studenti care pot fi scolarizati la un program de studii. Mai mult, in cazul unor programe de studii, ne-am aflat in situattia de a nu putea accepta studenti peste capacitatea de scolarizare. De asemenea, este important de evidentiat faptul ca oferta educationala a UVT include programe in limbi straine atat la nivelul ciclului Licenta, cat si la nivelul studiilor masterale. As aminti in acest context, ca fiind initiativa cea mai recenta, programul Contabilitate si informatica de gestiune in limba germana.”