Cum sa te asiguri ca nu pierzi job-ul din cauza profilurilor de pe retelele sociale



40% dintre angajatori
au declarat ca verifica profilul online al candidatilor inainte de a-I accepta in echipa, indiferent de prestatia lor din timpul interviului de angajare*. Mai mult, unul din 5 angajatori au declarat ca profilul online al unui candidat a determinat neangajarea lui pe o pozitie pentru care avea experienta si abilitatile necesare.**

Pe langa toate beneficiile de care dispunem multumita evolutiei tehnologiei, nu trebuie sa uitam nici de bataile de cap cu care ne confruntam. Crearea unui profil online te ajuta sa socializezi, sa pastrezi legatura cu persoanele din viata ta, iti ofera acces la cantitati imense de informatie si, de ce nu, te ajuta sa iti gasesti job-ul visat. Dar un profil neactualizat sau, din contra, incarcat cu informatii din viata personala, iti poate cauza mari probleme la locul de munca sau la interviul pentru care te-ai pregatit temeinic.

In ambele cazuri mentionate mai sus, este necesar sa te asiguri ca iti verifici toate profilurile de pe retelele de socializare si ca le administrezi cu responsabilitate, fara, insa, sa exagerezi. De ce? Pentru ca daca nu le verifici tu constant, o va face angajatorul. Cautarea candidatilor sau angajatilor in mediul online a devenit deja o practica frecvent utilizata de companiile care vor sa cunoasca persoanele cu care lucreaza in detaliu, sa afle si alte informatii decat strict cele profesionale, care vor sa vada si omul, nu doar intervievatul/salariatul.

Cum evalueaza angajatorii profilurile sociale in procesul de recrutare

Daca esti o persoana activa in mediul online, nu ar trebui ca acesti pasi sa iti ocupe foarte mult din timpul tau - informatiile sunt deja actualizate. Mai mult, nu trebuie sa fii foarte exigent cu profilul tau de pe retelele sociale. Forbes a publicat un articol in care a dezvaluit faptul ca multe companii de renume au persoane angajate special cu scopul de a verifica profilul online al candidatilor. Atunci cand cei care aplicau pentru diferite pozitii aveau un profil cu prea putina informatie sau nu aveau nimic legat de viata persoanala, de preferinte, hobby-uri, prieteni - acestia nu erau acceptati. Pentru angajatori insemna fie ca acea persoana s-a straduit prea tare sa isi creeze o imagine profesionista in mediul onlinea - ceea ce duce cu gandul la ideea ca avea ceva de ascuns, fie ca nu este o persoana sociabila, creativa, nu poate lucra in echipa si nu poate comunica eficient.

Cum trebuie sa inceapa curatenia din mediul online?

Cu o simpla cautare pe Google a numelui tau si verificarii cu atentie a rezultatelor obtinute. De cele mai multe ori, acesta este primul pas pe care il aleg si reprezentantii companiilor in mica lor documentare. Inainte sa te apuci sa iti administrezi conturile utilizate frecvent, asigura-te ca nu exista si alte informatii despre tine despre care ai uitat (un cont mai vechi de Facebook, un blog pe care nu l-ai mai actualizat de foarte multa vreme sau profilul de Hi5) si pe care ar fi bine sa le stergi. Dupa ce ai rezolvat aceasta problema, e momentul sa treci la curatenia propriuzisa. Iata cativa pasi simpli pe care sa ii urmezi pentru a economisi timp si a te asigura ca ai situatia sub control:

Fii atent la statusurile si comentariile postate recent

Atunci cand angajatorii intra pe pagina ta de Facebook/Twitter/Google+, prima data se uita la potarile si la comentariile pe care le faci. Ceea ce cauta ei este sa vada mai departe de comportamentul pe care l-ai avut la interviu, care este unul controlat, prin care incerci intotdeauna sa te pui intr-o lumina favorabila. Ai grija in special la postarile discriminatorii din orice punct de vedere (rasiste, sexiste, religioase etc) si la referirile la fosti angajatori sau colegi de munca, la programul de lucru, la asteptarile tale salariale sau chiar la compania in cauza. Evita acest gen de postari sau sterge-le in cazul in care ele exista pe profilurile tale. De foarte multe ori angajatorii isi schimba parerea despre un candidat/angajat, bazandu-se doar pe comportamentul lui din mediul online - in ciuda faptului ca la interviu s-a comportat exemplar.

Fa curatenie prin pozele postate

Daca vrei sa iti construiesti o imagine de profesionist, trebuie sa fii foarte atent cu imaginile pe care le postezi. Atunci cand vrei sa pui o imagine in mediul online gandeste-te daca ai vrea ca angajatorul/seful tau sa o vada. Daca raspunsul este nu, fa cale intoarsa. Imaginile care te infatiseaza consumand alcool, alte substante nocive, practicand acte de vandalism sau care contin nuditate (fie ea si partiala) ar trebui sa dispara de pe profilurile tale. Un angajator nu va avea niciodata incredere in capacitatea ta de a trata task-urile de la locul de munca cu seriozitate daca descopera ca in timpul liber esti o cu totul alta persoana. Mai ales daca nu ai apucat inca sa ii demonstrezi de ce esti capabil!

Verifica grupurile din care faci parte, like-urile din ultima perioada si aplicatiile folosite

Nu este o problema daca joci constant Farmville sau CandyCrush in timpul liber, daca esti fanul unei vedete controversate sau daca faci parte dintr-un grup cu un nume dubios. Nu face, insa, aceste lucruri publice. Felul in care iti gestionezi timpul liber si pasiunile tale ii influenteaza pe angajatori in deciziile luate cu privire la oferirea postului, avansare sau marirea salariului. Acest gen de scapari nu ajuta la crearea si sustinerea unei imagini de profesionist. Este recomandat ca unele informatii sa ramana private sau sa le impartasesti doar cu cei apropiati.

Gestioneaza-ti lista de prieteni

Faptul ca ai sute de prieteni nu este o problema pentru angajator. In definitiv, se numesc “retele de socializare” cu un motiv. Dar este de preferat sa pastrezi doar prietenii pe care ii cunosti, cu care ai sau ai avut legatura, cu care inca mai tii legatura si, cel mai important, care nu posteaza continut nepotrivit pe pagina ta. Niciun angajator nu va sta sa iti verifice intreaga lista de prieteni, dar se vor uita la persoanele cu care pastrezi legatura in mod frecvent.

Mai mult decat atat, ai grija carei aplicatii dai acces catre lista ta de prieteni. Numeroase aplicatii iti cer acordul si apoi trimit listei tale de prieteni invitatii in numele tau cu scopul ca si acestia sa descarce aplicatia respectiva sau sa se aboneze la paginile sau newsletterele lor. Daca printre prietenii tai se afla si colegi sau superiori de la locul de munca, nu ai vrea sa ii agasezi cu notificari, mesaje si remindere legate de aplicatiile pe care tu le consideri utile sau amuzante.

Verifica-ti blogurile

Chiar daca acum nu ai un blog pe care il actualizezi constant, sunt mari sansele sa fi avut in trecut - in special in perioada in care exprimarea opiniei in mediul online prin intermediul blogurilor era la moda. Cauta-le si dezactiveaza-le sau verifica atent continutul lor si actualizeaza-l. Daca ai un blog pe care il administrezi in prezent, treci macar o data prin continutul postat de tine acolo. Cu totii avem dreptul la opinie, dar exista limite si in acest sens. Incearca sa pastrezi doar postarile argumentate, documentate si care nu au o tenta discriminatorie.

Nu uita contul de YouTube

Cei mai multi dintre noi nu luam in considerare si contul de YouTube atunci cand facem “curatenie” pe profilele din mediul online. Daca ai postat continut si pe aceasta platforma, nu uita sa il revizuiesti! In special daca ai vreun material video considerat discriminatoriu sau care incalca legile de copyright.

Limiteaza etichetarea

Pentru ca nu stii niciodata cand un prieten te poate eticheta intr-o postare/poza care ar putea deranja, cea mai buna practica este sa nu permiti acest lucru sau sa iti setezi contul astfel incat aceste postari sa nu apara pe profilul tau pana nu iti dai tu aprobarea. Nu ai vrea sa ai surprize neplacute chiar si dupa ce ai facut ordine pe profilul tau de Facebook, nu-i asa?

Creaza-ti un profil strict profesional

Cea mai buna varianta este platforma LinkedIn. Cei mai multi angajatori se asteapta sa te gaseasca in acest mediu, sa ai cat mai multe conexiuni si, eventual, si cat mai multe recomandari. Ai grija ca aceleasi informatii din CV sa se regaseasca si pe profilul tau de LinkedIn - discrepanta intre informatiile prezentate la interviu si profilul de pe LinkedIn poate starni suspiciuni. Ataseaza-i o poza profesionista, actualizeaza-l constant si ofera chiar mai multe detalii despre studiile tale sau locurile de munca anterioare, iar angajatorul va fi mai mult decat multumit. Nu uita - LinkedIn nu este genul de platforma pe care iti postezi o poza cu micul dejun sau un articol despre cele mai noi metode sa slabesti!

Iata un video cu 5 sfaturi de la echipa InternsMe pentru curatarea profilurilor din mediul online - in doar 1 minut si jumatate:
 

Fii echilibrat in tot ceea ce faci si aplica cu incredere la job-ul dorit dupa ce ai aruncat o privire asupra imaginii pe care angajatorii o pot identifica in mediul online!

*Studiu Realizat de Harris Interactive pentru CareerBuilder.com
**Studiu Realizat de Eurocom Worldwide