Anca Ionasiu: Cred ca o cariera frumoasa trebuie castigata prin multa munca, o lupta continua pentru acumularea experientei si a cunostintelor necesare pentru a urca si a ajunge acolo unde ne dorim

Anca Ionasiu este sef birou resurse umane la o companie din domeniul facility management. A absolvit Facultatea de Litere, Filosofie si Istorie, specializarea franceza-engleza, din cadrul Universitatii de Vest din Timisoara. Munca ei acopera, fara a fi exhaustiva, administrarea si gestiunea de personal, recrutarea, cercetarile disciplinare, normarea, urmarirea aplicarii dispozitiilor legale, evaluarea performantelor salariatilor, formarea profesionala, definirea posturilor de lucru, previziunea privind necesarul fortei de munca, conceperea organigramelor si a statelor de functii si salarii si presupune atat cunoasterea exceptionala a legislatiei si aplicarea ei, cat si conceptie si schimbarea perceptiei conducatorilor locurilor de munca asupra potentialului uman.

Afla cum si-a inceput Anca Ionasiu cariera si ce sfaturi ofera ea candidatilor aflati in cautarea unui job in ceea ce priveste procesul de recrutare si selectie din interviul pregatit de echipa Hipo.ro.

Cum v-ati inceput cariera in acest domeniu sau care sunt cele mai mari provocari si satisfactii din zona de recrutare?

Munca in domeniul resurselor umane a inceput in mod intamplator in anul 2006, cand, trebuind sa ma ocup si de inregistrarea contractelor de munca la ITM, s-a ivit oportunitatea de a urma cursul de inspector resurse umane. Odata cu obtinerea acestei calificari zonele de interes s-au extins si catre recrutare, evaluare, managementul resurselor umane, si am urmat si alte cursuri de pregatire in acest sens.

Cele mai mari satisfactii, care vin odata ce procesul de selectie si incadrare a persoanelor s-a incheiat, sunt retentia persoanelor identificate, evolutia si cresterea acestora in companie. De-a lungul timpul am avut si satisfactia localizarii surselor de angajare si incadrarii rapide a unui numar mare de personal intr-un timp foarte scurt.

Ce tip de candidati cautati de obicei?

O categorie o reprezinta muncitorii calificati, cu studii tehnice. Personalul TESA este in general foarte stabil, iar oportunitatile de angajare in companie pe un astfel de post se ivesc rar sau cu ocazia extinderii, cand trebuie sa acoperim toate necesitatile de la middle management la personal TESA de executie, personal operational, calificat si necalificat.

Cum se deruleaza procesul de recrutare si ce instrumente folositi de obicei?

Pentru functiile TESA, principalul mijloc de identificare a candidatilor este mediul online. Dupa screening-ul CV-urilor, candidatii selectati in baza pregatirii profesionale, experientei si compatibilitatii cu posturile vacante sunt invitati la primul interviu, de care ma ocup eu sau unul dintre inspectorii de resurse umane. In cadrul intalnirii este prezentata compania si valorile acesteia, jobul vacant si incadrarea acestuia in organizatie, oportunitatile de crestere in companie si care sunt asteptarile de la persoanele ce vor fi incadrate. In functie de pozitia vizata, in cadrul interviului poate avea loc si testarea tehnica. In etapa urmatoare, candidatii participa la un al doilea interviu cu managerul de departament unde se afla pozitia vacanta si se continua verificarea tehnica a finalistilor.

Cum sunt structurate interviurile de angajare si care este, in opinia dumneavoastra, scopul intrebarilor standard?

Este foarte important ca, inca de la primul interviu, candidatii sa isi faca o parere extrem de clara despre jobul oferit, profilul companiei si sa decida daca sunt interesati de a dezvolta o cariera in acest domeniu. Scopul intrebarilor standard este cunoasterea candidatului prin detalierea experientei sale profesionale, evaluarea cunostintelor, abilitatilor si aptitudinilor si, nu in ultimul rand, incadrarea in tiparul comportamental, prin modul in care acesta comunica informatia.

Care sunt abilitatile / calitatile / competentele pe care le apreciati cel mai mult la un candidat?

Candidatul ideal trebuie sa fie un mixt in doze egale intre: pregatire profesionala, cunostinte si experienta, seriozitate, comunicare, loialitate, constiinciozitate, compatibilitate.

Care sunt pozitiile pentru care gasiti cu dificultate candidati potriviti? De ce?

Cele mai greu de ocupat pozitii sunt cele care necesita o pregatire tehnica, dar nu numai. Traim vremuri in care accelerarea trecerii timpului a condus la o pierdere enorma a valorilor societatii, candva aflate pe primul loc. Astfel, e usor sa gasesti candidati cu diploma, insa e greu sa gasesti candidati scoliti. Primeaza certificarile, insa acestea nu se regasesc si in practica si cunostinte. E usor sa gasesti amatori pentru un serviciu stabil si corect salarizat, insa e greu sa obtii de la ei munca pentru care au fost angajati. Se urmaresc dobandirea unei retributii mari si a unei pozitii de conducere intr-un timp scurt, o recunoastere a „meritelor” , insa fara asteptari din partea angajatorului si fara efort.

Care sunt, in opinia dumneavoastra, beneficiile unui internship pentru angajat si pentru angajator?

Un internship este extrem de benefic pentru ambele parti, e o afacere win-win: angajatul obtine experienta si calificarea de care are nevoie pentru dezvoltarea unei cariere, iar angajatorul se alege, prin rabdare si numirea mentorului adecvat, cu un angajat foarte bun, performant si loial, formandu-l atat ca profesionist, cat si ca om, in spiritul valorilor companiei.

Cum sunt motivati angajatii-cheie sa ramana in companie pe termen lung (ex: beneficii extrasalariale, dezvoltare profesionala, training, oportunitati de avansare etc.)?



Imaginea companiei pe piata si siguranta retributiei au contribuit dintotdeauna la retentia personalului. Pe langa beneficiile uzuale (prime, formare profesionala, oportunitati de avansare), motivatia personalului se cladeste prin identificarea factorilor motivationali personali si oferirea recompenselor asteptate, precum incadrarea pe postul potrivit, rotatia pe posturi, schimbarea atributiilor etc.
 

De ce are nevoie un angajat al companiei dumneavoastra pentru a avansa si a evolua din punct de vedere profesional?


Un angajat care se asteapta sa fie avansat trebuie sa munceasca in acest sens, sa demonstreze implicare, initiativa, asumarea responsabilitatii, cunostinte teoretice si practice, rezultate in activitate.
 

Despre companie:


Compania la care lucrez, inca din august 2008, este o companie de top din domeniul facility management cu aproximativ 3000 de angajati. Succesul de care se bucura pe piata se datoreaza serviciilor de calitate si profesionalismului demonstrate neincetat.
 

Ce alte informatii doriti sa comunicati candidatilor?

Piata muncii s-a schimbat foarte mult in ultimii ani: de la o cerere foarte mare si o oferta foarte mica cand orice angajator gasea cu usurinta candidati profesionisti, am trecut la o oferta destul de mare si la o cerere ce nu raspunde asteptarilor companiilor angajatoare.

Cred ca o cariera frumoasa trebuie castigata prin multa munca, o lupta continua pentru acumularea experientei si a cunostintelor necesare pentru a urca si a ajunge acolo unde ne dorim. Cel mai important pentru cel care isi cauta un job este sa fie realist, sa puna in balanta toate aspectele implicate (salariu, program, locatie, pozitie, imagine, training, satisfactie si orice alte beneficii oferite) si sa aleaga in consecinta. Si sa fie foarte bine pregatit profesional! In conditiile in care specialistii de astazi sunt tot mai greu de identificat, succesul nu poate intarzia sa apara cu aceasta reteta.