Adrian Pintilie: Dorim sa depasim 100 de persoane in echipa cat mai curand



Cine e Softescu si ce face el?

Softescu este o companie de servicii IT din Romania specializata in produse web, pe care le dezvoltam pornind de la zero. Incepem cu analize functionale (clarificarea nevoilor clientului) pana la etapa de marketing si dezvoltare continut. Practic, functionam ca o agentie digitala care nu se rezuma la dezvoltarea unui site, ci face toata plaja de servicii, inclusiv integrarea cu alte aplicatii sau customizari si dezvoltari foarte complicate. Avem 3 divizii :
  • Diviza de  Produse WEB - in care dezvoltam in Drupal (paltforma de management de continut  cu sursa deschisa); .NET unde avem ca  verticala si expertiza pe piata de produse din zona comericiala si farma;
  • Diviza de Mobile – care se ocupa cu dezvoltarea de aplicatii mobile;
  • Divizia de Marketing – care impacheteaza produsele, face campanii si ofera continut digital.

Cu ce e diferit Softescu de alte companii din acest domeniu?

Diferit fata de alte agentii si firme de IT este ca facem multe lucruri nisate. Sunt putine companiile care au specialisti de produs digital (soft, app, serviciu web) in Romania, sunt si mai putine care fac si marketing pentru ceea ce tine de zona digitala. Mai e diferit ca lucram cu solutii open source. Asadar clientul are mai mare control asupra proiectului sau orice alta firma poate continua proiectul. Diferit este ca activam in Bacau si lucram in proportie de 80% pentru clienti din afara tarii. Avem parteneriate cu cele mai mari agentii de Drupal de la nivel global, asadar avem o expertiza internationala si avem acces prin aceste parteneriate la cei mai buni specialisti externi si putem sa realizam proiecte foarte complexe. Lucram pentru unele dintre cele mai mari companii din domeniu. Diferit este ca avem o experienta foarte variata prin proiectele cu care ne-am confruntat si tehnologiile pe care le-am integrat.

Cum se integreza compania in peisajul din Bacau? Care sunt avantajele unui start-up in Bacau?

Noi suntem deja pe piata ca un start-up matur. Probabil ca la modul de a face lucrurile suntem inca un start-up, avem multe idei in incubator pe care urmarim sa le crestem, asadar vrem sa ramanem asa, dar au trecut deja 7 ani de la inceput. Care sunt avantajele ca si startup? Nu le mai stiu. Cred ca sunt doar probleme si necunoscute in viata unui start-up. Cand am lansant Softescu, in 2008, ca firma de IT, cred ca eram scutiti de impozite daca angajam proaspat absolventi. Dar piata din Bacau, din punct de vedere start-up, se supune aceleiasi legislatii nationale; asadar birocratiei, controlului si situatiilor de rezolvat, mai ales cea a unui flux constant de bani. Astea sunt realitatile start-up-urilor din Romania.
 
Peisajul din Bacau a inceput recent in zona de servicii. Eu tin la acest oras si investesc aici pentru ca vreau sa sustin o viata echilibrata si dezvoltarea economica si in alte zone decat Bucuresti. Vreau sa lucrez cu oameni care au viata dupa birou, care au o familie sau doresc sa-si dezvolte una, care au timp sa se bucure de o viata personala, care nu isi dau banii doar pe chirie si petrec timpul in trafic intre birou si serviciu. Bacaul e un oras in care poti sa-ti dezvolti hobby-uri, prietenii si sa ai timp pentru tine. Realizez ca aceasta este viata spre care se tinde si ca tinerii nu isi mai doresc o cariera cu orice pret, mai ales pretul tineretii.
 
Noi avem biroul aici dar avem putini clienti din Bacau. Ne-am dori sa fie mai multi, doar ca in provincie putini apeleaza la o firma de IT pentru a isi face site-ul. De aceea, majoritatea clientilor vin pentru proiecte de automatizare sau magazine mai complicate, pe care nu pot sa le faca singuri (prin platforme tip blog - Wordpress sau cu ajutorul unei cunostinte). Nu sunt foarte multi care sa constientizeze importanta unei imagini la standarde internationale. Poate nici nu au nevoie. 

Cat de usor/greu va este sa atrageti oameni valorosi in echipa in Bacau?

Cand deschidem un job nou avem aplicanti. Ei devin oameni valorosi, dar nu reusim sa gasim oameni deja formati care sa stapaneasca foarte bine tehnologia. Noi avem o relatie foarte buna cu Universitatea Vasile Alecsandri si, din punctul nostru de vedere, o mare parte din formarea unui student sta in atitudinea sa si dorinta de a se implica in activitatile extra-program pe care universitea le sustine. In cadrul lor, un angajator te poate remarca, tu poti sa faci ceva si mai practic si sa dai un alt sens notiunilor de la scoala. Si, cel mai important, interactionezi, socializezi, comunici, lucruri foarte importante in mediul de business.

Cine sunt oamenii care pun compania in miscare si la ca va uitati cand recrutati oameni noi in echipa?

Cand recrutam avem 3 probe. Suna a poveste cu super–eroi: 3 probe. Chiar asa si este. Cautam super-eroi de cele mai multe ori. Aceasta este conceptul campaniei noastra de recrutare. Ne uitam, in primul rand, sa cunoastem candidatul. Stim ca nu sunt candidati perfecti, asadar dorim sa intelegem care sunt atuurile colegului nou – super puterile si care sunt lucrurile de imbunatatit din punctul nostru de vedere ca el sa devina un programator bun. Pentru asta ne uitam la motivatie, dorinta sa de a se integra si a deveni un programator de top. Si ne mai uitam la modul de gandire si de programare. Adica abilitatile tehnice. PHP, limbajul in care noi programam cel mai mult, nu e complicat. Drupal, fiind o platforma open source, este usor de inteles. Sunt mii de material si cursuri online. Daca intelegi principiile programarii, in scurt timp poti programa cu Drupal. Asadar in 2 saptamani ar trebui sa poti face un exercitiu simplu de Drupal. Daca il faci si ai atins toate lucrurile de mai sus, devi colegul nostru. Calitatea de coleg o primesti in urma angajarii, dar o pastrezi doar daca in timp poti sa faci fata proiectelor si ai rezultate.

Lipsa de performanta intr-un start-up se vede foarte clar. Daca nu esti bun, proiectul la care lucrai nu e de success, clientul este nemultumit, compania pierde bani. Asadar, intr-un start-up inveti cel mai mult si stii clar ce stii si ce nu stii. Oamenii care  pun compania in miscare sunt cei care, prin puterea exemplului, ii motiveaza si pe ceilalti. Cei care doresc sa se perfectioneze in mod constant si investesc timp pentru a se dezvolta. Sunt cei care isi asuma proiectele, le fac in timp si nu le e teama de provocari. Dar “botezul" in echipa il primesti daca treci cu brio prin petrecerile noastre, te remarci prin costumatie atunci cand organizam petreceri tematice, stii sa apreciezi berea noastra - productie proprie (da, avem propria bere!) si daca faci farse amuzante colegilor.

Doua intrebari care nu lipsesc din nici un interviu pentru Softescu:

Spune-ne povestea ta. Cine esti, ce ai facut. Ce stii despre limbajul in care va urma sa programezi. Interviurile sunt personalizate. Nu avem intrebari standard. Cum ziceam, urmarim sa cunoastem persoana din fata noastra.

Care sunt proiectele Softescu de care sunteti mandri ca echipa?

Noi lucram cu multe firme din afara care ne pun sa semnam contracte de confidentialitate, asadar despre proiectele noastre nu prea stie nimeni ca noi le-am facut si nici nu putem spune. Suntem mandri mai ales de site-uri foarte tehnice, cu funtionalitati complicate de la comunitati imense, la flow-uri si formulare complicate, la proiecte ce automatizeaza sau eficientizeaza munca. Am lucrat pentru vedete de la Discovery, pentru agentii guvernamentale internationale, pentru companii mari din zona farma, universitati de top si lista poate continua. Acum suntem mandri de site-ul nostru. In primul rand pentru ca nu suntem cizmarii fara cizme si pentru ca respecta design-ul modern, actual si brandul nostru. Noua ne place si ne reprezinta.

De ce ati ales Drupal si Mobile ca focus?

Nu am inceput nici cu Drupal, nici cu Mobile. E adevarat, a crescut natural pentru ca noi aici am gasit clienti. In Drupal, un client din Spania m-a  convins sa investesc. Acum imi e partener si prieten. Proiectele in Drupal reprezinta 60% din cifra de afaceri. In primul rand, datorita avantajelor Drupalului pentru utilizatori si doi, datorita pietei. Drupal e usor de invatat, se adapteaza de catre un programator asadar poti face aproape orice aplicatie web cu el. Nu consuma multe resurse, nu ai nevoie de investii imense in licente ca sa pui o aplicatie web in functiune. Lucreaza cu module, e usor de invatat, asadar ne era mai usor si noua sa formam oameni decat, de exemplu, Java. In plus, prin Drupal investita se duce in design si nu in licente si functionalitati predefinte in platformele cu licente, functionalitati de care poate nu ai nevoie.
 
Riscul ca start-up era mai mic decat in cazul platformelor enterprise consacrate iar rezultatele sunt la fel de bune. In Romania, piata enterprise e incantata de lucruri foarte complicate, cu arhitecturi complexe. Nici jumatate din aplicatii nu au nevoie de genul acela de arhitecturi. Dar multi spera ca aplicatia lor va fi un hit mondial cu milioane de utilizatori concomitenti. In afara, Casa Alba are site-ul in Drupal, Weather Channel, etc. E un trend, si e din ce in ce mai mare.
 
Mobile a venit tot in urma cererii si pentru ca si noi suntem fascinati de ideea de a vinde o aplicatie cu 1 euro catre un million de utilizatori. Asa ca, atunci cand ne vine o idee de 1 euro si avem timp printre proiectele clientilor nostri, lucram la ea. Avem jocuri, programe educationale si aplicatii mai simple in zona de amuzament. Ne incercam inspiratia.

Care sunt planurile pentru urmatoarea perioada?

Sa crestem sustenabil, adica sa mai angajam. Dorim sa depasim 100 de persoane in echipa cat mai curand. Vrem sa incepem sa lucram mai activ pe piata din Romania, sa investim in continuare in educatie si mediul din Bacau.

Un sfat pentru cititorii Hipo.ro care vor sa isi dezvolte cariera in acest domeniu sau sa porneasca un startup.

Nu renuntati, daca voi credeti ca aveti o idee, puneti-o in aplicare in mai multe feluri. S-ar putea ca ideea sa fie buna, dar conteaza foarte mult cum o aduceti la viata. Permiteti-va luxul de a avea insucces. Fiti constienti ca mai sunt cel putin 3 persoane cu exact aceeiasi idee. Nu va irositi pentru altii daca nu stiti care e castigul vostru din acea poveste: ce invatati, unde va duce fiecare alegere, fiecare angajare. Cautati parteneri si fiti deschisi la parteneriate. Cautati sa cunoasteti si sa cititi cat mai multe pe zona de business si marketing. Cautati sa participati la evenimente in afara tarii. Nu va asteptati sa primiti nimic de la stat, de la scoala, facultate. Toate acestea sunt niste resurse. Invatati cum sa le folositi ca instrumente sa reusiti. Daca totusi primiti un ajutor, luati-l ca un dar.  

In IT-ul din Romania, acum e momentul sa facem o schimbare pentru ca tehnologia a devenit o componenta in viata fiecaruia. Persoana tehnica sau non-tehnica. Din pacate, ce vad in Romania, in Bucuresti, Cluj, Iasi este o lupta pentru resurse de IT pentru companii straine. Statul sustine companii mari sau multinationale cu  avantaje fiscale. Iar start-up-urile se lupta pentru a putea gasi oameni pregatiti. Ar trebui promovata mai mult capacitatea Romaniei de a se dezvolta independent. Chile, Germania, Franta, fac proiecte de sustinere a start-upurilor, sustin incubatoarele. Companii mari incearca sa “culeaga” idei de start-up pentru ca stiu ca aici e sursa de inovatie. Vor sa ia ideea. Au nevoie de inovatie. In US, inovatia este sustinuta financiar, nu ingradita si luata doar printr-o achizitie comerciala. Piata din Romania este extrem de mica pe zona IT. Asa ca, daca ideea e buna, mergeti pe o piata mare cu ea. Ganditi global!

Adrian Pintilie, General Manager, Softescu